چکیده:
بسیاری ازکشورها به جای حمایت مالی از تولیدات و اشتغال داخلی به دنبال تحریک و تشویق مصرف کننندگان داخلی به خرید کالاهای ساخت داخل با استفاده از شعار «کالای داخلی بخرید» بوده و هستند. برای توجیه این پدیده برخی از محققان به توسعه و آزمون مدلهای مفهومی تحت عنوان «مدلهای همیاری» پرداختهاند که در آنها علت تشویق مصرف کنندگان به خرید کالاهای داخلی توجیه میشود. هدف این مطالعه بررسی و تعیین عوامل اجتماعی و روانشناختی موثر بر خرید کالای ایرانی توسط مصرف کنندگان ایرانی میباشد. به این منظور با استفاده از اطلاعات آماری که به وسیله پرسشنامه جمع آوری شده به تخمین و تحلیل یک الگوی ساختاری شامل هفت متغیری که به صورت مستقیم و غیر مستقیم بر تصمیم مصرف کنندگان مبنی بر خرید کالای ایرانی تاثیر میگذارند پرداخته میشود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که متغیرهای حس تشابه، احساس سرنوشت مشترک و هزینههای خرید کالای داخلی تاثیر معنی داری بر خرید کالای ایرانی در میان نمونه مورد بررسی داشته اما اثر متغیرهای، گرایش نژادی، میهن دوستی و نگرانی در مورد جامعه تاثیر معنی داری بر خرید کالای ایرانی نداشتهاند.
Instead of financially supporting domestic production and employment, many countries have sought to encourage domestic consumers to buy domestically produced goods using the slogan "buy domestic goods." To justify this phenomenon, some researchers have developed and tested conceptual models named "assistive models" in which the reason for encouraging consumers to buy domestic goods is justified. The aim of this study is to investigate and determine the social and psychological factors affecting the purchase of Iranian goods by Iranian consumers. For this purpose, statistical information collected by the questionnaire is used to estimate and analyze a structural model including seven variables that directly and indirectly affect the decision of consumers to buy Iranian goods. The results show that the variables of similarity, feeling of common destiny and the cost of buying domestic goods have a significant effect on the purchase of Iranian goods among the studied sample, but the effect of other variables; ethnic orientation, patriotism and concern about society have not had a significant impact on the purchase of Iranian goods.
خلاصه ماشینی:
به اين منظور با استفاده از اطلاعات آماری که به وسيله پرسشنامه جمع آوری شده به تخمين و تحليل يک الگوی ساختاری شامل هفت متغيری که به صورت مستقيم و غير مستقيم بر تصميم مصرف کنندگان مبنی بر خريد کالای ايرانی تاثير می گذارند پرداخته میشود.
به اين منظور با استفاده از اطلاعات آماری که به وسيله پرسشنامه جمع آوری شده به تخمين و تحليل يک الگوی ساختاری شامل هفت متغيری که به صورت مستقيم و غير مستقيم بر تصميم مصرف کنندگان مبنی بر خريد کالای ايرانی تاثير میگذارند پرداخته میشود.
گرنزين و اولسن (1998) با استفاده از الگوی ساختاری همياری به بررسی اثر عوامل اجتماعی ـ روانشناختی از قبيل نژاد گرايی، ميهن دوستی، نگرانی برای جامعه، احساس مسئوليت در قبال هم نوع، احساس سرنوشت به هم پيوسته با هموطنان و هزينه ناشی از مصرف کالای داخلی بر رفتار مصرف کنندگان آمريکايی پرداخته و به اين نتيجه رسيدهاند که خريد کالای داخلی توسط مصرف کنندگان آمريکايی رابطه منفی با هزينه ناشی از همياری (هزينه صرف نظر کردن از کيفيت کالاهای خارجی) و رابطه مثبت با احساس مسئوليت ملی دارد.
(1992), Effects of Consumer Preferences of Foreign Sourced Products, Journal of International Business Studies, 23 (2), 251-69.
Keywords: Iranian goods, patriotism, ethnic orientation, social concern, sense of responsibility, conceptual pattern, Investigating the effect of facilitating Official imports preventing the import of smuggled goods based On the World Bank model Ebrahim Zarei Nikzad Manteghi Abstract Today, foreign trade is one of the most important and effective factors in economic development and is considered as a kind of driving force for countries' economies.