چکیده:
در طی چند دهه اخیر رویکرد توسعه شهر مبتنی بر دانش مورد توجه جدی قرار گرفته و موضوع تحقیقات زیادی بوده است. الگوی توسعهای آتی، آینده اقتصادی شهرها و مناطق شهری را منوط به ظرفیت جذب، ایجاد، حفظ و پرورش خلاقیت، دانش و نوآوری شهرها میداند. براین اساس شهرهای دانش بعنوان ماشینهای رشد دانش و فرهنگ هستند، که یک ترکیب غنی و پویا از تئوری و عمل را در داخل مرزهای خود شکل میدهند و توسط کارکنان دانشی و بوسیله تولید دانش قوی اداره میشوند. این کارگران دانشی چگونه میتوانند در ارتقاء و توسعه دانشی شهر نقش داشته باشند، نیازمند مطالعه رفتار و شناخت ویژگیهای رفتاری آنهاست که به نظر میرسد کمتر مورد توجه قرار گرفته است. پژوهش حاضر که با هدف تبیین مؤلفهها و شاخصهای کلیدی رفتار دانشی شهروندان و نقش یادگیری رفتار دانشی در پیشگیری از قاچاق کالا و ارز تهیه شده است، یک تحقیق کاربردی است که به دو روش کمی و کیفی انجام شده است. در بخش کیفی، نظر خبرگان، در مقوله مورد مطالعه با استفاده از تکنیک دلفی گرداوری و پس از جرح و تعدیل و تعیین اعتبار محتوا و پایایی با استفاده از تکنیک اعتبار سازه و رویکرد تحلیل عاملی، نتیجه در قالب پرسشنامه نهایی تهیه و مورد استفاده قرار گرفت. در بخش کمی، جامعه آماری شامل اساتید و کارکنان دانشگاهها و مراکز آموزشی، پژوهشی استان کردستان بود. از میان آن تعداد، 384 نفر نمونه آماری به روش تصادفی ساده انتخاب شد. اطلاعات بدست آمده با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و مدل یابی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت. بر اساس یافتههای تحقیق تعداد 8 مؤلفه و 30 شاخص کلیدی رفتار دانشی مشخص گردید. یافتههای تحقیق نشان داد پیشینه تاریخی، یادگیری مستمر، شرایط اقتصادی و اجتماعی، تعامل داخلی، سلامت و بهداشت فردی، مشارکت، تعهدات محیطی و کارآفرینی به عنوان اولویت مؤلفههای کلیدی میبایست درنظر گرفته شوند. همچنین آگاهی از کمیت و کیفت تبادل کالا و خدمات شهر، آگاهی از شاخصهای سلامت اجتماعی، شناخت مهارتهای زندگی، مشارکت در فعالیتهای اقتصادی شهر و آگاهی از رفتارهای مشکل آفرین و فسادآور در جامعه، آشنایی با سودمندیهای بازیافت، آگاهی از شاخصهای محیط زندگی سالم، آگاهی از شکلهای مختلف انرژی، داشتن آگاهی اجتماعی و روحیه مشارکت و آگاهی از شاخصهای سلامت عاطفی و شغلی به عنوان اولویت شاخصهای کلیدی رفتار دانشی شهروندان تبیین گردید.
خلاصه ماشینی:
این کارگران دانشی چگونه میتوانند در ارتقاء و توسعه دانشی شهر نقش داشته باشند، نیازمند مطالعه رفتار و شناخت ویژگیهای رفتاری آنهاست که به نظر میرسد کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
بر اين اساس، اين تحقيق که مشارکت شهروندان را به عنوان رویکردی نوین در حوزه پیشگیری از قاچاق مورد توجه قرار داده است، قصد دارد ضمن شناسايي و تعيين مؤلفهها و شاخصهاي كليدي رفتار دانشي شهروندان در راستاي الزامات شهر دانش محور، با مطالعه دیدگاهها و نظریات موجود به این سوال پاسخ میگوید که: مؤلفهها و شاخصهای کلیدی رفتار دانشی شهروندان کدامند؟ اولویت مؤلفهها و شاخصهای کلیدی رفتار دانشی شهروندان کدامند؟ جهت پاسخگوئی به این سوالات در ادامه ضمن تبیین مفهوم رفتار دانشی شهروندان، چگونگی تهیه پروفایل ویژگیهای رفتار دانشی و تعیین اولویتهای کلیدی مؤلفهها و شاخصهای رفتار دانشی شهروندان 31 استان ایران (در این مقاله استان کردستان) بر اساس یافتههای تحقیق ارایه میگردد.
بر این اساس مفهوم «شهروند دانشی» به عنوان یکی از کلیدیترین مفاهیم در توسعه دانش محور مورد توجه قرار گرفته و به تدریج در ادبیات توسعه دانشی شهر وارد شده است.
سرمایه ابزاری به عنوان یکی از مهمترین ابعاد سرمایه شهر در دوبخش ملموس و غیر ملموس در این تحقیق نیز مورد توجه قرار گرفته است که در یادگیری رفتار دانشی شهروندان اهمیت خاصی دارد.
همچنین آگاهی از شکلهای مختلف انرژی در این تحقیق از سوی جامعه آماری مورد مطالعه به عنوان یکی دیگر از شاخصهای رفتار دانشی شهروندان مورد توجه قرار گرفته است.
), Knowledge Cities: Approaches, Experiences and Perspectives: Oxford: Butterworth-Heinemann, pp.