چکیده:
در عصر حاضر یکی از مهمترین اختراعات بشری که تحول بارزی را در زندگی انسان ایجاد نموده،
پیدایش رایانه بوده است که سرآغاز آن به سالهای دهه ١٩٥٠ می رسد؛ به دنبال به کارگیری فناوری های
جدید در سیستم های اطلاعاتی آموزش هم دستخوش تغییر و تحولات بسیاری شده است. بنابراین مفهوم
پیشین یادگیری فناوری نیز در حال تغییرات اساسی است و به کلاسهای حضوری محدود نمیشود.
یادگیری فناوری به استفاده از وسایل الکترونیکی برای یادگیری، ازجمله تحویل محتوا از طریق رسانههای
الکترونیکی مانند اینترنت، صوتی، ویدئویی، پخش ماهواره، تلویزیون های تعاملی و سی دی اشاره دارد.
مقاله حاضر باهدف توسعه یک مدل بومی برای ارزیابی عوامل موثر بر یادگیری فناوری در شهرداری
منطقه ٣ تهران با استفاده از مدل بهترین – بدترین فازی انجامشده است. جامعه و نمونه آماری تحقیق حاضر
شامل ٢٢ نفر از مدیران ارشد شهرداری تهران که دارای حداقل ١٥ سال سابقه کار اجرایی در حوزه
ارزیابی نیروی انسانی و مدیریت منابع انسانی را دارا میباشند. پس از مرور مبانی نظری و پیشینه پژوهش به
شناسایی شاخصهای ارزیابی یادگیری فناوری در ٢١ شاخص با نظر خبرگان و روش غربالگری فازی تایید
شدند. نتایج نشان داد، بر اساس تکنیک بهترین – بدترین فازی، بعد عوامل خارجی مهمترین بعد وارزیابی
یادگیری فناوری شهرداری تهران و بعد عوامل داخلی رتبه دوم را کسب نمود.
خلاصه ماشینی:
افزايش سريع تعداد مؤسسات ارائه دهنده يادگيري فناوري از يک سو و رشد کمي رشته هاي موجود آن از سوي ديگر اين سؤال را مطرح ميسازد که اين مراکز تا چه اندازه اي در پياده سازي و اجراي دوره هاي يادگيري فناوري موفق بوده اند؛ اما آنچه اهميت بحث را روشن تر ميسازد، تلاش براي کسب موفقيت در استفاده از يادگيري فناوري و سنجش ميزان موفقيت اين سيستم ها است ( & Abdelaziz, Kamel ٢٠١١ ,Karam).
لازم به ذکر است که در هر مورد به کارگيري مدل دلون و مک لين ، ميزان موفقيت سيستم هاي يادگيري فناوري تنها از ديدگاه يادگيرنده موردبررسي قرارگرفته است و با توجه به اينکه استاد نيز در يادگيري فناوري نقش بسيار مهمي دارد براي به کارگيري صحيح مدل ، علاوه بر در نظر گرفتن کليه مؤلفه ها و روابط بين آن ها ديدگاه استاد نيز بايد موردبررسي قرار گيرد (جمشيديکيا، فاضليان و خوش نشين ، ١٣٩٤).
در اين تحقيق تلاش شده است که با استفاده از مدل ها و تحقيقات پيشين چارچوبي جامع و بومي براي سنجش ميزان موفقيت سيستم هاي يادگيري فناوري با روش بدترين – بدترين فازي در شهرداري تهران ارائه گردد.
1- Johnson, Hornik, And Salas 2-application-Specific Computer Self-Efficacy 3- perceived Usefulness 4- Course Interaction 5- E-Learning Effectiveness ٦ / شکل ٤: مدل هاي ارزيابي يادگيري الکترونيکي (به تصویر صفحه رجوع شود) به گفته ليو و هانگ و چن ١تحقيقات کمي در رابطه با نگرش استاد و دانشجو انجام گرفته است .