خلاصه ماشینی:
"مردم مدینه-که عنوان«انصار»را برای خود احراز کردند-به آنحضرت ایمان آوردند،و اسلام به صورت نیروئی جدید و تازهنفس در میان این مردم جائی برای خود باز کرده،و هیچ خانهای در مدینه وجود نداشت مگر آنکه این نیروی تازهنفس،یعنی اسلام بدان راه یافت،و چون سورهء بقره نخستین سورهای بود که در مدینه نازل شده و نزول آن نیز به طول انجامید،لذا انواع مردم را-از لحاظ انتخاب موضع مثبت و منفی در برابر دعوت اسلامی-مورد توجه قرار داده و آنها را به سه دسته تقسیم کرد.
چنانکه گفتگوی آیات سورهء بقره بدانجا میرسد که سرانجام به ادعای پوچ این گروه از یهودیان خاتمه میدهد،چون آنان مدعی بودند وارثان و یادگاران ابراهیم(علیه السلام)فقط عبارات از بنی اسرائیل هستند،اما قرآن کریم این ادعای بیجای آنانرا مردود اعلام کرده و صریحا میگوید:وارثان و جانشینان و یادگاران واقعی ابراهیم(علیه السلام)عبارت از کسانی هستند که گامهای خویش را در مسیر آنحضرت نهاده و روند خود را بر طبق سنت ابراهیم(علیه السلام) هماهنگ میسازند،و پایبند و وفادار نسبت به پیمانی هستند که آنحضرت با پروردگار خود منعقد ساخت،و وراثت ابراهیم(علیه السلام)سرانجام به حضرت خاتم الانبیاء(صلی الله علیه و آله و سلم)و کسانی که به او ایمان آوردند منتهی شد،چراکه گروهی از پیشوایان یهود دچار اعوجاج و انحراف گشته و در دین خدا دگرگونی به هم رساندند،و از تحمل و تعهد امانت عقیده و وظیفهء مربوط به منصب خلافت در زمین-که میباید آنرا طبق سنت الهی به عهده میگرفتند و خویشتن را مسئول میدانستند-شانه خالی کردند."