چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بلوغ اجتماعی و گرایش به مصرف مواد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی خرم آباد در سال ۹۷ بوده است. جامعه پردیس علامه طباطبایی خرم آباد و نمونه ای که ما به بررسی آن پرداختیم ۱۰۰ نفر از دانشجویان به صورت تصادفی بودند. روش تحقیق کمی و از نوع همبستگی بود. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های بلوغ اجتماعی رایو و گرایش به مصرف مواد استفاده شد. یافته های پژوهش از طریق آزمون های همبستگی و Tمستقل با استفاده از نرم افزار spss ۲۵ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که میان گرایش به مصرف مواد و بلوغ اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد ۴۱/۰ = sig و ۵۸/۰ =sig. میان گرایش به مصرف مواد و بلوغ اجتماعی و رشته های تحصیلی بررسی شده رابطه ی معناداری وجود نداشت. با توجه به یافته های پژوهش می توان این نتیجه را گرفت بلوغ اجتماعی و گرایش به مصرف مواد را بر اساس رشته تحصیلی نمی توان پیش بینی کرد.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش از طریق آزمون های همبستگی و Tمستقل با استفاده از نرم افزار spss 25 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و نشان داد که میان گرایش به مصرف مواد و بلوغ اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد 41/0 sig=و 58/0 sig=.
میان گرایش به مصرف مواد و بلوغ اجتماعی و رشته های تحصیلی بررسی شده رابطه ی معناداری وجود نداشت.
با توجه به یافته های پژوهش می توان این نتیجه را گرفت بلوغ اجتماعی و گرایش به مصرف مواد را بر اساس رشته تحصیلی نمی توان پیش بینی کرد.
عزیزی( 1387) در پژوهش خود با عنوان "فقر اقتصادی و سوءمصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی در بین جوانان شهر تهران و شمیرانات" به این نتیجه رسید که فرهنگ بزهکاری، سرمایه اجتماعی و احساس ناامیدی دارای بیشترین تأثیر بر سوءمصرف موادمخدر و مشروبات الکلی دارند.
بنابراین سوال پژوهش حاضر این است که آیا بین گرایش به اعتیاد و بلوغ اجتماعی رابطه وجود دارد یا خیر؟ و اینکه آیا گرایش به اعتیاد براساس میزان بلوغ اجتماعی قابل پیش بینی است یا خیر؟ روش تحقيق: مراد از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص شود ، چه روش تحقیقی برای بررسی موضوع خاصی لازم است.
(نادری و سیف نراقی ،1394) این تحقیق در پی بررسی رابطه گرایش به مصرف مواد و بلوغ اجتماعی دانشجویان می باشد بنابر این ، روش تحقیق مناسب در پژوهش حاضر، روش همبستگی است(نادری و سیف نراقی ، 1394).
اين نتايج نشان مي دهد كه بين متغير گرایش به مصرف مواد با بلوغ اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد.
بحث و نتیجه گیری نتایج پژوهش حاضر نشان می دهد که همبستگی میان گرایش به مصرف مواد و بلوغ اجتماعی معنادار وجود ندارد.