چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر بارشناختی بر خودپنداره و بهزیستی ذهنی دانشآموزان است. روش پژوهش شبه آزمایشی با دو گروه آزمایش و گواه با طرح پیشآزمون و پسآزمون است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی استان گلستان بود. روش نمونهگیری به صورت خوشهای بود بدین صورت که از بین دانشآموزان ابتدایی شهرستان آق قلا دانشآموزان دوره دوم به تعداد ۴۰ نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و به صورت همگن از نظر معدل و نمره ریاضی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودپنداره (SCQ) و بهزیستی ذهنی دانشآموزان (SSWQ) میباشد. پایایی پرسشنامهها با استفاده از آلفای کرنباخ به ترتیب ۷۹/۰ و ۷۳/۰ بدست آمد که نشان از پایایی خوب پرسشنامهها دارد و روایی آن نیز با کمک اساتید روانشناسی و مختصصین حوزه علومتربیتی و روانشناسی مورد بررسی قرار گرفت و با اعمال اصلاحات لازم مورد تایید قرار گرفت. پس از جمعآوری دادهها جهت تجزیه و تحلیل دادههای بدست آمده از نرمافزار spss ورژن در دو قسمت تحلیل توصیفی (فراوانی و درصد فراوانی) و تحلیل استنباطی (کولموگروف اسمیرنف و کواریانس) استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر بارشناختی بر خودپنداره و بهزیستی ذهنی دانشآموزان تاثیر معناداری دارد (۰۰/۰>p). نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده باعث افزایش خودپنداره و بهزیستی ذهنی دانشآموزان میگردد.
خلاصه ماشینی:
روش نمونهگیری به صورت خوشهای بود بدین صورت که از بین دانشآموزان ابتدایی شهرستان آق قلا دانشآموزان دوره دوم به تعداد 40 نفر به عنوان نمونه پژوهشی انتخاب شدند و به صورت همگن از نظر معدل و نمره ریاضی در دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودپنداره (SCQ) و بهزیستی ذهنی دانشآموزان (SSWQ) میباشد.
یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش مبتنی بر بارشناختی بر خودپنداره و بهزیستی ذهنی دانشآموزان تاثیر معناداری دارد (00/0>p).
با توجه به مطالب بالا میتوان بیان که روش آموزش مبتنی بر بار شناختی بر نحوهی کارکرد مطلوب حافظه و بهبود و تسریع فرایند یادگیری دانشآموزان تاثیر بسیار زیادی دارد.
با توجه به یافتههای پژوهش پیشنهاد میشود که نسبت به تعمیم روش آموزش مبتنی بر بار شناختی در سایر دروس آموزشی و پایههای تحصیلی مختلف تلاش گردد همچین در جهت افزایش توانایی خودپنداره و بهزیستی ذهنی دانشآموزان به عنوان یکی از عوامل روانشناختی موثر در افزایش عزت نفس، پیشرفت تحصیلی، بهبود فرایند تفکر و افزایش یادگیری دانشآموزان برنامهریزی گردد.
به طور کلی پیشنهاد ما به پژوهشگران این است که در جهت کشف تاثیر روش آموزش مبتنی بر بار شناختی در سایر عوامل تحصیلی، روانی و شناختی دانشآموزان همت نمایند همچنین در جهت شناسایی سایر روشهای آموزشی که سبب افزایش خودپنداره و بهزیستی دانشآموزان میشود برنامهریزی و آزمایش نمایند.
Cognitive Load Theory, Educational Research and Instructional Designs: Some Food for More Thought.