چکیده:
در عصر کنونی به همان میزان که علم و صنعت پیشرفت حاصل نموده است سطح عقول انسانی نیز تحت تأثیر این پیشرفت قرار گرفته است. لذا ضروری است که در این شرایط خاص زمانی، مبانی قرآن کریم به صورت علمی و با توجه به نیازها و سطح فکری جوامع انسانی عصر حاضر مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. یک راهکار برای نیل به این هدف، تمرکز بر «موضوعی نمودن» آیات قرآن است به این صورت که راجع به مباحث مختلف علوم انسانی، آیات مرتبط با آن موضوعات را به صورت سرفصل منسجم و به صورت «موضوعی» مرتب ساخته و سپس در مناسبتها و موقعیتهای گوناگون در کتب مختلف و به فراخور موضوع، برای تحلیل و واکاوی مسائل مختلف علوم انسانی از آن استفاده شود؛ لذا ضروری مینماید که با بازبینی تفاسیر موضوعی، آن موضوعات تفسیری در قالبهای کاملاً علمی، منطقی و استدلالی، در سرفصل کلیه علوم و خصوصاً کتب علوم انسانی به صورت گسترده(نه فقط در کتب تفسیری) گنجانده شود.
خلاصه ماشینی:
يکي از نکات بسيار قابل توجه در بحث سرفصل قرار دادن آيات قرآن کـريم در علـوم مختلف اين است که به هيچ عنوان نظرات علمي و برداشت هـاي شخصـي و سـطحي بـه عنوان تفسير قطعي آيه به حساب آورده نشود و در واقع با تحميل نظرات خود بـر قـرآن کريم به نوعي دچار تفسير بـه رأي نگـرديم کمـا اينکـه بسـياري از دانشـمندان قرآنـي خصوصا در قرون اخير به قصد اينکه قرآن کريم را به صـورت علمـي تفسـير نماينـد بـه وادي خطرناکي افتادند، و به صورت ناخودآگاه دچار نوعي تحميـل رأي بـر قـرآن کـريم گرديدند و اين خود خطر معنوي را به دنبال خواهد داشت زيرا تحميل نظريات علمي که بعضي از آن ها اثبات نشده و در حد فرضيه است بر قرآن کريم ، علاوه بر اينکه خود نوعي ٣٦٦/فصلنامه مطالعات قرآني، سال يازدهم ، شماره ٤٢، تابستان ١٣٩٩ تفسير به رأي به شمار ميرود خطر بزرگ ديگري نيز دارد و آن اين است که اگـر کسـي به فرض نظريه اي علمي را به قرآن نسبت دهد و تحميل کند ولي بعد از مدتي محققـان خلاف آن نظريه علمي را اثبات کنند اين خود، دسـتاويز مناسـبي بـراي دشـمنان ديـن اسلام خواهد گرديد و مثلا ميگويند که علم روز، خلاف آيه قرآن را ثابت کرده و با ايـن دستاويز حجيت و معجزه بودن قرآن کريم را زير سؤال خواهند برد؛ لذا ضرورت دارد کـه نظريات دانشجويان و برداشت هاي شخصي دانشجويان در مورد آيات سرفصـل قـرار داده شده ، فقط با عنوان برداشت هاي شخصي هر دانشجويي اطلاق گردد و نه تفسـير قطعـي آن آيه محسوب شود.