خلاصه ماشینی:
"(21) جلوههای کاربردی عدد هفت در آیین مقدس اسلام و قرآن مجید در وهله نخست باید گفت که پیش از اسلام نیز در عربستان اعتقاداتی جدای از آیینهای آسمانی،مانند بتپرستی جریان داشت که دارای آداب و رسوم ویژهای نیز بودهاند و واضح است که مقارن ظهور اسلام و بعد از آن اگر چه بتپرستی از رونق افتاد،اما آیینهای (به تصویر صفحه مراجعه شود) دیگر در تکاپوی نسبی خود بودند و بعضی از پیروان آنها به سبب ارتباط و آشنایی بیشتر با مسلمانان به اسلام گرویدند که این هم یک امر تدریجی بود.
همچنین«حصار گنگ دژ»که سیاوش آن را بنا کرده بود دارای هفت حصار تو در تو بوده است و نیز در بیشتر موارد مدت جشنها هفت روز ذکر شده است و بعد از فردوسی نیز کسانی مانند عطار که در«منطق الطیر»خود به بیان رمزی وادیهای هفتگانه سیر و سلوک پرداخته است، نظامی گنجهای نیز«هفت پیکر»خود را مبتنی بر هفت داستان بنا کرده و هر داستانی نیز به شاهزادهای از هفت اقلیم مربوط بوده است و مولوی که در مثنوی در طی تمثیلی به هفت درخت و هفت شمع و هفت مرد اشاره میکند،(32)میتوان نام برد که آثارشان نشانگر آگاهی و توجه آنها به عدد هفت است و هر یک به نوعی آثار خود را با رمز عدد هفت عجین کردهاند و غیر از اینها آثار متعدد و متنوع در ادبیات فارسی به وجود آمده است که بنایشان بر هفت بوده است از جمله این آثار میتوان از«هفت حصار»خواجه عبد الله انصاری و آثار دکتر باستانی پاریزی مانند«اژدهای هفت سر»،«نای هفت بند»،«آسیای هفت سنگ»، «کوچه هفت پیچ»و غیره نام برد."