خلاصه ماشینی:
"هنر،نمایشی غنی از خود را به عنوان فصلی مشترک بین انسان و دین در طول تاریخ ایران عرضه کرده و از این صیرورت فرهنگی،شکوفا شده است.
بررسی تطبیقی این قبیل اشیاء نشان میدهد که تقریبا در همه ادوار هنر ایرانی، شور و شوقی که برای تزئین وجود داشته توأم با مهارت فنی و آفرینشگری بوده است.
نگرشی در هنر هخامنشی،مثلا در اقتباسهای نقوش برجسته تخت جمشید،نشان میدهد که استحاله هنر بیگانه زمینه خود را به خوبی یافته بود؛ تخت جمشید نمادی است از شیوهای گویای هنر زمان و مکان خود،و این موضوع را از نگاهی به آثار بین النهرین،مانند مجسمه آشوری،گاو بالدار با سر انسان و نقش برجسته شیر بابلی که هر دو در موزه لوور هستند،در مییابیم.
از مصادیق مطلب یکی هم عمومیت تصویر حیوان اسطورهای موسوم به شیر دال( niffirg )است که در همان نقش دینی به مثابه نمادی اهریمنی خنجر میخورد و به نوبه خود نشان از سیلان دائم هنر و فرهنگ دارد.
تعیین مختصات دقیق هنر پارتی (اشکانی)به سبب کم بودن آثار آن زمان چندان آسان نیست،اما میدانیم که در این دوره معماری و هنری متمایز شکل گرفته است که مجسمهها و نقوش برجسته بر جا مانده گویای آن است و شیوه معماری پارتی را از قرائن میتوان دریافت.
رید میگوید:«جست و جوی رونق صور بشری آن طور که مثلا در پردههای دینی نقاشان مسیحی وجود دارد، بینتیجه و از طرف دیگر مداقه در نشانههای طبع لطیف و فرهیخته ایرانی برای مردم مغرب زمین بسیار پربار است،و آنها میتوانند از این واقعیت نغز که هنر ایرانی مربوط به جریان زندگی است معرفتی آموزند»."