چکیده:
هدف این پژوهش، تعیین اثر علیّ جهتگیری دینی و شوخطبعی بر فشار روانی با میانجیگری خوشبینی در دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش تمام دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر اهواز را تشکیل داده بودند که در سال تحصیلی 95 ـ 96 مشغول بهتحصیل بودند بهطوری که از بین آنها، 308 نفر، تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه جهتگیری دینی آرین (1377)، شوخطبعی سواری (1396)، جهتگیری زندگی شییر، کارور و بریگز (1994) و فشار روانی لاویبوند و لاویبوند (1995) استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد ضمن اصلاح برخی از روابط در الگوی پیشنهادی، مسیر جهتگیری دینی و شوخطبعی بر خوشبینی اثر علی مثبت و همین متغیرها بر فشار روانی اثر علی منفی ندارد و مسیر جهتگیری دینی و شوخطبعی از طریق خوشبینی بر فشار روانی اثر علی منفی غیرمستقیم دارد؛ ضمنا خوشبینی بر فشار روانی اثر علی منفی مستقیم داشت. یافتههای پژوهش نشاندهنده تأثیر جهتگیری دینی و شوخطبعی در کاهش فشار روانی از طریق خوشبینی بود؛ لذا با افزایش جهتگیری دینی، شوخطبعی و خوشبینی افراد تلاش شود تا از این رهگذر بتوان آیندهای موفق و سالمتر با فشار روانی کمتر برای افراد بویژه دانشآموزان رقم زد.
The present study was aimed at determining the effect of religious orientation and sense of humor on psychological stress with the mediation of optimism in students. The statistical population consisted of all the female senior high school students of Ahwaz, Iran who were studying in the academic year 2015-2016. From among them, 308 students were selected using the multistage random sampling method. The required data were collected using the Arian Religious Orientation Questionnaire (1998), the Sevari Sense of Humor Questionnaire (2016), the Shearer, Carver and Briggs Life Orientation Questionnaire (1994) and the Lovebound and Lovebound Psychological Stress Questionnaire (1995). The collected data were analyzed using Pearson correlation coefficient and path analysis. The results revealed that, while modifying some of the relationships in the proposed model, the religious orientation and sense of humor have a positive causal effect on optimism, and the same variables do not have a negative causal effect on psychological stress. It was further revealed that religious orientation and sense of humor have an indirect negative causal effect on psychological stress through optimism, and optimism has a direct negative causal effect on psychological stress. The findings were indicative of the effect of religious orientation and sense of humor on the reduction of psychological stress through optimism. Hence, a more prosperous and healthy future with less stress can be created for individuals, especially students, by enhancing religious orientation, sense of humor and optimism.