چکیده:
چکیده هدف: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر کاهش کمرویی و افزایش انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص (نارساخوان) دختر مقطع ابتدایی ناحیه 4 تبریز بود. روش: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشآموزان نارساخوان دختر مقطع ابتدایی ناحیه 4 شهر تبریز در سال تحصیلی 98- 1397 بودند که به روش نمونهگیری هدفمند بر اساس ملاکهای ورود و خروج به تعداد 30 نفر انتخاب شده و در دو گروه 15 نفر برای گروه آزمایش و 15 نفر برای گروه کنترل جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کمرویی چیک – بریگز، انگیزش پیشرفت هرمنس و آزمون خواندن نصفت استفاده شد. به طوری که برای گروه آزمایش، آموزش مهارتهای حل مسئله ارائه شد؛ اما برای گروه کنترل آموزشی ارائه نشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارتهای حل مسئله بر کمرویی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تاثیر دارد و باعث کاهش کمرویی و افزایش انگیزش پیشرفت تحصیلی در دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص میشود. نتیجهگیری: بنابراین آموزش مهارتهای حل مسئله نقش مهمی در کمرویی و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دارد. کلیدواژه: انگیزش پیشرفت تحصیلی، کمرویی، مهارتهای حل مسئله، نارساخوانی.
Abstract Objective: The purpose of the present study was to determine the effectiveness of problem solving skills training on reducing shyness and increasing academic achievement motivation in students with special learning disorder (dyslexia) in elementary school girl in Tabriz. Method: The research design was quasi-experimental with pretest-posttest with control group. The statistical population consisted of female students with dyslexia in the 4th grade of Tabriz District 4 in the academic year of 1977-2009. Thirty students were selected through purposeful sampling based on inclusion and exclusion criteria. 15 patients were replaced for control group. Chick-Briggs Shyness Questionnaire, Hermes Progress Motivation Questionnaire, and Nausaf Reading Test were used for data collection. Problem solving skills training was provided for the experimental group but not for the control group. Statistical analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The results showed that problem solving skills training affects shyness and academic achievement motivation in students and decreases shyness and enhances academic achievement motivation in students with specific learning disorder. Conclusion: Therefore, problem solving skills training plays an important role in shyness and motivation of students' academic achievement. Keywords: Academic Achievement Motivation, Shyness, Problem Solving Skills, Dyslexia
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مهارت هاي حل مسئله بر کم رويي و انگيزة پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دختر ابتدايي نارساخوان 1 امير پناه علي شيرين رجبيون اسگنداني 2 چکيده هدف پژوهش حاضر اثربخشي آمـوزش مهـارت هـاي حـل مسـئله بـر کـاهش کـم رويـي و افزايش انگيزة پيشرفت تحصيلي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري خـاص (نارسـاخوان ) دختر مقطع ابتدايي ناحيۀ ٤ تبريز بود.
چنانچـه از تعريف ناتواني هاي يادگيري در مفهوم خاص آن عـدول کنـيم و هـر نـوع مشـکل ادراکـي منجر به افت تحصيلي و کاهش ميزان پيشرفت تحصيلي را ناتواني يـادگيري بـدانيم ، تعـداد دانش آموزان درگير در اين مشکل درصد بسيار بـالايي را بـه خـود اختصـاص خواهنـد داد (مستقيم زاده و سليماني ، ١٣٨٤).
مطالعات نشان داده اند کـه کودکـان نارسـاخوان داراي برخـي ويژگـي هـاي خـاص روان شناختي اند که آن ها را از ديگران متمايز مي کند؛ براي نمونـه مـي تـوان بـه ايـن مـوارد اشاره کرد: داشتن نگاه و نگرش منفي به خود و ديگران ، عدم پاسـخ گـويي بـه ديگـران در تعاملات اجتماعي ، کم رويي و اعتماد به نفس پايين ، الگوهاي نامناسب خودافشـايي (لاکـي و مارگاليــت ١، ٢٠٠٦)، انفعــال در فراينــد يــادگيري ، ناکارآمــدي حــل مســئله ، درمانــدگي آموخته شده ، و ناکارآمدي در استفاده از راهبردهاي حل مسئله (نعمتي و اسداللهي ، ١٣٩٨).
لـذا بـر ايـن اساس سؤال اصلي پژوهش حاضر اين است کـه آيـا آمـوزش مهـارت هـاي حـل مسـئله بـر کاهش کم رويي و افزايش انگيزة پيشرفت تحصيلي دانش آمـوزان داراي اخـتلال يـادگيري خاص (نارساخوان ) دختر مقطع ابتدايي ناحيۀ ٤ تبريز تأثير دارد؟ روش اين پژوهش به شيوة نيمه آزمايشي و از نوع طرح پيش آزمون - پس آزمون بـا گـروه کنتـرل است .