چکیده:
سعدی شاعر و نویسنده قرن هفتم که از پرورش یافتگان نامی فرهنگ اصیل ایرانی واسلامی است اگرچه به عنوان جامعهشناس و جرمشناس شناخته نمیشود؛ اما درآثار شبه مانندیک جرمشناس وجامعهشناس، نسبت به کجروی و بزهکاری بیتفاوت نبوده و در خلال گفتارهایش مطالبی مطرح کرده که با نظریات مطرح جرم شناسی سازگاری و تطابق قابل توجهای دارد. در این نوشتار ضمن اینکه بر ارتباط عمیق جرمشناسی با ادبیات پی میبریم ردب پای بسیاری از نظریات مطرح در جرمشناسی را در خصوص بزهکاری اطفال و نوجوانان در آثار سعدی خواهیم یافت. سعدی در آثارش به خوبی به تأثیر وراثت و محیط بر شکلگیری رفتار انحرافی اشاره کرده و به راهکارهای قابل توجهای چون سیاست تشویق و تنبیه، تعلیم وتربیت و.... در راستای پیشگیری از کجروی اشاره میکند. همچنین خواهیم دید تعارض موجود در آثار سعدی؛ انتخابی کاملا آگاهانه بوده که از جامع نگری وی نشات گرفته است و میتوان گفت نظریات وی با جرمشناسی پست مدرنیسم که تصویری واقع گرایانه وچند بعدی ازعلل جرم ارائه میدهد تشابه بسیاری دارد.
Saadi is one of the famous and well-known Iranian literary whose literary works are unique in the world. he is one of the educated of rich Iranian and Islamic culture And many of his theories and discourses are rooted in Islamic verses and traditions.In this work we will see that Saadi considers the causes of diversion and delinquency to be biological, environmental and social factors. He also points out that culture and economics (especially poverty) have a significant influence on the formation of deviant behavior.If we look at Saadi's work from the perspective of criminology, the traces of theories like criminal born, Labeling Theory, Differential association, Marxist criminology, is well known. Saadi also emphasized the importance of prevention and helpful strategies such Reward and punishment, education and training, Offers a steady stream of deviation.in this work, identifying and investigating the theories of Saadi and explaining the relation of these theories with some of the theories of criminology, we analyze the apparent contradiction between some of the theories and thoughts of Saadi and conclude that there is no contradiction in Saadi's remarks.