چکیده:
دوره متوسطه اول از حساسترین دورههای زندگی افراد به شمار میرود. در این دوره آموزش و تربیت اخلاقی نقش مهمی در رشد روانی – اجتماعی نوجوانان دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مولفههای تربیت اخلاقی (امانتداری، صداقت، محبت، قناعت و ساده زیستی، مسئولیتپذیری، رعایت حقوق دیگران) در کتابهای تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول است. روش مورد نظر تحلیل محتوای آمیخته و جامعه آماری آن کتاب درسی تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه در سال 97-1396 است.
خلاصه ماشینی:
هدف پژوهش حاضر بررسی میزان توجه به مؤلفههای تربیت اخلاقی (امانتداری، صداقت، محبت، قناعت و ساده زیستی، مسئولیتپذیری، رعایت حقوق دیگران) در کتابهای تفکر و سبک زندگی دوره متوسطه اول است.
اوج بحرانهای روحی و روانی به دلیل پدیده بلوغ در این دوران تشدید میشود حس استقلال شوق پیوستن به گروه، کاهش نیاز به حمایتهای خانواده، عدم توجه به قوانین موضوعه جامعه در این سنین نمود پیدا میکنند و در صورتی که نظام آموزش و پرورش برنامه ویژهای برای هدایت استعدادهای دانش آموزان در مسیر صحیح زندگی نداشته باشد، یقیناً با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.
در نظام تربیت رسمی و عمومی دوره متوسطه اول ایران برنامه درسی تفکر و سبک زندگی برای پایه های هفتم و هشتم تدوین شده است.
با توجه به اینکه پژوهشگر درصدد است تا به بررسی مولفه های تربیت اخلاقی کتابهای درسی تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه بپردازد درنتیجه ابزار پژوهش تحلیل محتوا به صورت کمی و کیفی (آمیخته) است.
نتایج تحلیل این پژوهش نشان داد که در کتابهای درسی تفکر و سبک زندگی دوره اول متوسطه به مسئله مهمی چون تربیت اخلاقی که اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند ملی برنامه درسی، راهنمای برنامه درسی مطالعات اجتماعی و مصوبه ششصد و چهل و هفتمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش دوره اول متوسطه است، مطرح نشده است.
نتیجه این پژوهش نیز نشان داد که باید به عناصر برنامه درسی در تربیت اخلاقی دانش آموزان توجه شود.