چکیده:
مخطوط فاضل احمد پاشا 1618، کهدر کتابخانهی کوپریلی استانبول نگاه داشته میشود دربردارندهی چهار رساله از اثیرالدین مفضل بن عمر ابهری (؟656-؟597) است، به نامهای بیان الأسرار، تلخیص الحقائق، کتاب المطالع، و زبدة الحقائق، که هر یک مشتمل است بر منطق، فیزیک، و متافیزیک. این رسالهها را کاتبی قزوینی از نسخهی اصل برای خود رونویسی کرده و ابهری به خط خویش بر آغاز همۀ آنها یادداشت إنهاء با تاریخ و توقیع نوشته است. آنچه در پی میآید تقدیم و تحقیق بخش منطق کتاب المطالع است. منطق ابهری در این رسائل، از جمله در رسالة المطالع، بر خلاف آثار بعدیاش تقریباً بهکلّی تابع منطق ابنسینا است. به اقتضای تکنسخه بودنِ مخطوط، روش قیاسی را برای تصحیح آن برگزیدهایم.
Athir al-Din al-Abhari (d. ca. 656/1258) was an outstanding Iranian polymath who wrote numerous treatises including Bayan al-Asrar, Talkhis al-Haqa’iq, Kitab al-Mataliʿ, and Zubdat al-Haqa’iq. Each treatise contains three subjects: logic, physics, and metaphysics. They were copied by Katibi al-Qazwini. Al-Abhari, himself, has written ijaza at the beginning of them. The four handwritings are reserved in MS Fazil Ahmed Pasha 1618, in the Library of Kuprili, at Istanbul. In this study I have edited the Logic of Kitab al-Mataliʿ. Abhar’s logic in this work is purely Avicennan.
خلاصه ماشینی:
منطق ابهری در کتاب المطالع 1 مهدی عظيمی (تاريخ دريافت مقاله :٩٨/٨/١٣- تاريخ پذيرش مقاله : ٩٩/١/٢٧) چکيده مخطوط فاضل احمد پاشا ١٦١٨، که در کتابخانه ی کوپريلی استانبول نگاه داشته میشود دربردارنده ی چهار رساله از اثيرالدين مفضل بن عمر ابهری (؟٦٥٦-؟٥٩٧) است ، به نام های بيان الأسرار، تلخيص الحقائق ، کتاب المطالع ، و زبدة الحقائق ، که هر يک مشتمل است بر منطق ، فيزيک ، و متافيزيک .
اين رساله ها را کاتبی قزوينی از نسخه ی اصل برای خود رونويسی کرده و ابهری به خط خويش بر آغاز همه آن ها يادداشت إنهاء با تاريخ و توقيع نوشته است .
اين مخطوط دربردارنده ی چهار رساله از 2 ابهری است ، به نام های بيان الأسرار، تلخيص الحقائق ، رسالۀ المطالع ، و زبدة الحقائق ؛ که کاتبی قزوينی آن ها را از نسخه ی اصل برای خودش رونويسی کرده و همه را بر ابهری فروخوانده و ابهری بر صدر همه آن ها «إنهاء»٣ نوشته است .