خلاصه ماشینی:
"مقررات مربوط به صادرات و واردات،امور گمرکی، آموزشی،معاهدات و عضویت در مجامع بین المللی، مسائل ورزشی،بیمه،قوانین آبها،اراضی موات، جنگلها و مراتع،ثبت اسناد و املاک،ثبت احوال و علایم و اختراعات،انتخابات و کیفیت قوا و هزاران مسأله دیگر از این قبیل،همه و همه جزء موارد سکوت قانون در حقوق اسلامی است و برای این موارد هیچ گونه روش خاصی ارائه نشده است،چرا که با تفاوت شرایط مختلف زمانی و مکانی،شکل کار نیز تفاوت پیدا میکند و اینجا میدانی است برای عقول انسانی تا به فراخور فرهنگ و زمان و مکان و با مدد گرفتن از منابع اصیل شریعت،در موارد سکوت قانون،ترتیب کارها را بدهند و گره از مسائل و معضلات جدید و خلق الساعه بگشایند.
بنابراین در مواردی که شرع قانون خاصی ندارد یا حکم شرع بر مبنای عرف و عادت و مصالح اجتماعی خاص بوده،مانند تعزیرات یا امور مربوط به شؤون حکومت و مقررات اداری و استخدامی،روابط خارجی دولتها،مقررات مرری و نظایر آنها،دست قانونگذار باز است و میتواند با رعایت اصول و مقررات کلی و اهداف اساسی اسلامی و مصالح عامه،قانون وضع کند و به رتق و فتق امور (به تصویر صفحه مراجعه شود) *دور بودن شعیه از اداره کشور، زمامداری و نیز رواج تقیه و سیطره روحیه محافظه کاری موجب حاکم شدن فرد گرایی بر بحثهای فقهی شد.
(11) حضرت آیت الله خامنهای رهبر انقلاب در پیامی به نخستین کنگره علمی-تخصصی دایرة المعارف اسلامی با توجه به این مسأله که فقه امامیه سه وظیفه مهم بر عهده دارد که عبارتند از معرفی،بهرهبرداری و تکمیل،که دو وظیفه اول ناظر به گذشته و اکنون است و وظیفه سوم ناظر به آینده است،فرمودند:«بجز در احوال شخصیه و نیز در آنچه مربوط به فرد مسلمین است،فقه اسلامی و از جمله فقه شیعی،در طول قرنها مورد بهرهبرداری قرار نمیگرفته است."