خلاصه ماشینی:
"اگر چه گفته میشود که آژانس شیشهای در دسته فیلمهایی که تاریخ مصرف دارند به حساب میآید اما به هر حال این فیلم از این ویژگی نیز بهره میبرد که تاریخ تولدی درست در مسیر حرکت تاریخی جامعه ما را به همراه دارد.
عدم وجود جایگاه مناسب برای فیلمهای مستند و موقعیتهای اخیر فیلمهای مستند سینمایی در جشنوارههای جهانی که نمود بارز آن فیلم گبه بود،باعث گشته که فیلمی همچون درخت جان که میتواند یک مستند نیمه بلند و جذاب تلویزیونی باشد،به عنوان یکی از بهترین فیلمهای سینمایی جشنواره شانزدهم مطرح گردد.
این سؤالها غالبا حول و حوش شخصیتهای فرعی داستان یعنی پدر و پسر بچهء فراری از کانون اصلاح و تربیت و شوهر میناست در واقع عدم انجام و نبودن جایگاه مشخص این پرسوناژها چارچوب دراماتیک فیلم را متزلزل میسازد مهر مادری را که میتوانست به یک فیلم موفق و به یادماندنی در سینمای ایران بدل کند،تنها به یک فیلم ملودرام خوش ساخت-که احتمالا اقبال عمومی را نیز در اکران به دست خواهد آورد-تبدیل ساخته است."