خلاصه ماشینی:
اما با همه این اوصاف،گویا سنیی مجرمان و گناهکاران حقیقی روزگار خود را به درستی نمیشناخته است،زیرا در کنار این همه نکته بینی و ناخرسندی،شعر او از ستایش سران گناه و خیانت همچون بهرامشاه غزنوی و دو سلف او یعنی سلطان مسعود و سلطان محمود غزنوی برکنار نمانده است!سنایی میداند که گرسنگی،تهیدستی وستمدیدگی مردم،نتیجه سیری و ستمگری حکمرانان و لا ابالی بودن آنان در قبال زندگی و سرنوشت انسانهاست؛و از نظر او حاکم و شاهی که بر چنین سیر و سلوکی زیسته باشد،سگ پادویی بیش نیست چه حکمرانان روزگار او و چه آنان که پس از او خواهند آمد!او همه را میآموخت که: گرسنه مردمان و کسری سیر سگ بود این چنین امر نه شیر یا: شاه غمخوار نایب خرد است شاه خوانخوار مرد نیست،دد است اما د رمواجهه با بهرام غزنوی- ممدوح خود-یا این همه اندرز و آمورزش را از یاد میبرد و یا اینکه به دلیل ساده لوحی او را از زمره چنین ستمگرانی نمیشمرد!-و شگفتا که هیچ شاعری نیست که سخن از بیداد و بیرسمی شاهان پیشین گفته باشد و در عین حال پادشاه روزگار خود را در نتیجه در ستایش او با مبالغه و گزافی از نوع آنچه ستایشگران حرفهای و رها از هر گونه قید و آیین انسانی و دینی،در وصف ممدوح خود به کار میگرفتند،بر زبان میآورد و حتی زبان او نیز در ستودن بهرامشاه گاهی با زبان مجاملهگر و یاوه گوی انوری و عنصری و فرخی تفاوت چندانی ندارد:عرش را بارگاهی که فقط زیبنده بهرام غزنوی است،میخواند و این بهرام را برتر از چرخ و عرش مینهد و قطب و مدار هستی میشمارد: عرش اگر بارگاه را زیبد شاه بهرامشاه را زیبد هست چرخ ارچه هرزه دوران نیست هست قطب ار چه تنگ میدان نیست («طلایهدار طریقت»،دکتر محمود درگاهی،صص 32 و 22) احمد جباری فرکوش (به تصویر صفحه مراجعه شود) پاسخ به نقد«چند نکته در اشعار حافظ» نامهء آقای سیاوش پرواز را که در مورد مقالهء«چند نکته در اشعار حافظ»مرقوم کرده بودند در شمارهء 041 مجلهء وزین کیهان فرهنگی مطالعه کردم.