خلاصه ماشینی:
"در این نگرش فرآیندهای فرهنگی از عناصر متشکلهء خود فرهنگ برمیآید و تعیین کنندهء آنها نیز همان است؛بدین سان تفاوتهای فرهنگی نیز به لحاظ امور فرهنگی تبیین میشوند،نه به لحاظ تفاوتهای زیستی یا روان شناختی.
فرهنگ شناسی بدون در نظر گرفتن فرآیندهای زیست شناختی یا روان شناختی انسان به فرآیندهای فرهنگی میپردازد،لکن این بدان معنا نیست که رابطهء نزدیک بین فرهنگ و انسان را به طور نفی و انکار شود.
فرهنگ شناسی بر آن است که رفتار آدمیان نه با گونهء جسمانی یا ساختمان ژنتیکی آنها،بلکه با سنت فرهنگی ایشان تعیین میشود؛رفتار انسانها را روندهای تعامل اجتماعی تعیین نمیکند، بلکه افکار،خواهشها،امیدها و ترسهایشان آن را شکل میدهد.
فرهنگ شناسی بدون در نظر گرفتن فرآیندهای زیست شناختی یا روان شناختی انسان به فرآیندهای فرهنگی میپردازد،لکن این بدان معنا نیست که رابطهء نزدیک بین فرهنگ به طور کلی و انسان به طور کلی نفی و انکار شود.
زمانی بیزمان خصوصیت تاریخی قوم نگاری توصیفی عمومیت تکاملی کارکردی-ساختاری ملاحظهء امور رویدادهای فرهنگی از دیدگاه زمانی و با در نظر گرفتن موارد مشخص و بخصوص تاریخ فرهنگ یک سیستم اجتماعی را شکل میدهد؛رویکرد زمانی و در همان حال عمومی(با نگاه به کلیت فرهنگها)به تفسیرهای تکاملی منجر میشود.
آنچه دور کم دربارهء جامعه شناسی گفت،در مورد فرهنگ شناسی نیز صادق است و در جملهء بالا،به درستی میتوان به جای«پدیدهء اجتماعی»، «پدیدهء فرهنگی»را قرار داد؛پدیدههای فرهنگی را ممکن نیست با تعابیر صرفا روان شناختی توضیح داد.
درست همان طور که خاستگاههای نهادها را باید به لحاظ فرهنگ شناسی بیان کرد تجربهای که در این نهادها برای مردم حاصلمیشود به لحاظ روان شناسی قابل توضیح است."