خلاصه ماشینی:
"از این مطالب چنین برمیآید که در سدههای نخستین هزارهء اول میلادی،براساس همان قانون که در فوق متذکر شدیم،هنگام تعادل شب و روز نه چون امروز-که مطابق است با اول فروردین-بلکه شامگاه 7 مارس(16 اسفند)فرا میرسید.
هنگام خانه گشتک(خانه به خانه رفتن)بچهها بهار را توصیف میکنند: بهار آمد،بهار آمد بهار لالهزار آمد به دهقان وقت کار آمد بدوستان گل قطار آمد صاحبخانهها یا کدبانوها با شنیدن سرود شادی، درها را باز میکردند و دسته گل نوروزی(با یچچک)را از رئیس گروه میگرفتند و میپوشیدند و بر ابرو و چشمان خود میمالیدند،و درصورت داشتن مهمان آن را برای مهمانان داخل خانه نیز میبردند و سپس با هدایایی که عبارت بود ازمقداری پول،قند و میوههای خشک یا غله یا نان باز میگردانیدند.
اهالی شهر خجند با فرا رسیدن ششهء نوروزی یعنی اولین روز فروردین ماه این اشعار ابنیمین فریومدی را میخواندند: حبذا نزهت ایام بهار که برود زاهل خرد صبر و قرار وقت آن است که از خانه کنند به تماشا سوی گلزار گذار و پیر و برنا و مرد و زن منازل شهری خویش را ترک میکردند و به دشت و دمن و مناطق تجمع برای جشنها میرفتند.
البته قرارگرفتن محل برگزاری جشنها در سرآب بیسبب نیست:برگزار کردن جشن نوروز درکنار چشمهها و رودها یکی از سنتهای مهم همهء اقوام ایرانی است مرقد خواجه باقرغان در ساحل چپ رود،محل تنگنای رود تکاب قرار دارد و در ساحل راست رود محل زیارت و قربانی قدیمیاست.
یکی از آیینهای خاص تجلیل نوروز در خجند آن بود که پسران و دختران مشعلهایی را افروخته و با فرارسیدن شام روی بام خانهها میرفتند و سرودهای نوروزی و بهاری میخواندند."