چکیده:
حکیم ابونصر محمد بن محمد بن اوزلغ بن طرخان فارابی (257ـ339ق) معروف به معلم ثانی، موسس فلسفه اسلامی از فیلسوفان بزرگ جهان میباشد. فارابی با طرحنوین خود فلسفه اسلامی را تاسیس نمود به معنی راستین کلمه، معلم اول و پدر فلسفه اسلامی گردید. مدینه در چارچوب فکری- فلسفی فارابی دارای دو نوع فاضله و غیر فاضله است. رئیس اول مدینه فاضله، نبی، فیلسوف و رئیس دوم فیلسوف محض است. به نظر فارابی اگر فیلسوفی به نحوی در سیاست مدینه سهمی نداشته باشد، آن مدینه فاضله و تمدن فاضله نیست، به مواردی از مدینه غیر فاضله اشاره کردهایم، و اینکه در اندیشه سیاسی فارابی، موضوع اصلی عدالت نیست، بلکه سعادت است، که عدالت در فلسفه وی «وجود خداوند» معنا شده است و اینکه در مورد جانشینهای رئیس اول به بحث پرداختیم. در این مقاله سعی میشود جریان اندیشه سیاسی فارابی مورد ارزیابی قرار گیرد.
Hakim Abu Nasr Muhammad ibn Muhammad ibn Tarkhan Avzlgh
Farabi (257), known as the second teacher, is the founder of Islamic
philosophy of the world's great philosophers. Farabi with its new
design philosophy established the true meaning of the word, was the
first teacher and father of Islamic philosophy. Medina in the context of
virtuous and non-virtuous mental Farabi is of two types. The first
chairman of Utopia, prophet, philosopher and second President of the
pure philosopher Farabi If philosophers seem to somehow have a stake
in Medina policy, it is not utopia utopia and civilization, in the case of
non-virtuous Medina pointed KrdhAym, and Ayn the ideas of al-
Farabi, the main theme of his thought is not justice, but prosperity is
the justice in his philosophy of "God" is meant that the first president
discussed JanshynHay. In this paper, the flow of ideas al-Farabi be
evaluated.
خلاصه ماشینی:
به نظر فارابی اگر فیلسوفی به نحوی در سیاست مدینه سهمی نداشته باشد، آن مدینه فاضله و تمدن فاضله نیست، به مواردی از مدینه غیر فاضله اشاره کردهایم، و اینکه در اندیشه سیاسی فارابی، موضوع اصلی عدالت نیست، بلکه سعادت است، که عدالت در فلسفه وی «وجود خداوند» معنا شده است و اینکه در مورد جانشینهای رئیس اول به بحث پرداختیم.
سئوالی که میتوان مطرح کرد آن است که عوامل مؤثر بر اندیشه سیاسی فارابی چگونه بود؟ به نظر میآید که زندگی و زمانه فارابی، روحیات شخصی و نحوه معاش وی و همچنین، تفاوت مدینه فاضله وی با اتوپیهای جدید در شکلگیری اندیشه سیاسی وی مؤثر بودند.
هدف ما در این پژوهش بررسی مدینه فاضله در اندیشه سیاسی فارابی است و سعی شده از منابع کتابخانهای موجود استفاده شود.
وی در طرح مدینه فاضله خود به دنبال جایگاه ساخت قدرت عصر خود در ساختهای مختلف قدرت و بهبود شرایط حاکمیت است، از این جهت است که نظر به تاریخی و سیاسی بودن فلسفه فارابی داده شده است، نصر، فارابی را بنیانگذار فلسفه سیاسی در جهان اسلام میداند (ناظر زاده کرمانی، 1376: 40).
در این مدینه کسی مقام ریاست را بر عهده خواهد داشت که در به کارگیری مردم برای دستیابی ضروریات توانمند است (فارابی،1358: 256).
بنابراین ریاست یک شخص، بر ریاست گروه اولویت دارد و ریاست فاضلها، در نبود ریاست اول مطرح میشود و این ریاست هنگامی بهترین طرح است که فرد شایسته ریاست مدینه وجود نداشته باشد (همان:126).