چکیده:
اسلام سیاسی، متعاقب انقلاب اسلامی ایران، در جمهوری اسلامی موجودیت عینی یافت و در بازاریابی سیاسی افکار عمومی جهان اسلام، خود را بهعنوان کالای پرمشتری برای مسلمانان جهان اسلام، که در عصر جدید همواره سرخورده و شکستخورده و ناکام بودهاند، درآورد. این خوانش انقلابی از اسلام در ایران موفقیت عملی و عینی خود را در قالب ایجاد تغییرات اجتماعی در انقلاب اسلامی، نظامسازی با منطق جمهوری اسلامی که سنّت و مدرنیته را در ترکیبی موزون بهکار گرفت و نیز در ایجاد نظامی ماندگار و چهلساله نشان داد؛ اما الگوی رقیب و وهابی داعش در برابر این اسلام سیاسی قد علم کرده، با دولتسازی نیمبند خود در عراق و سوریه به خودنمایی میپردازد. در این نوشتار به مقایسة تطبیقی اعتقادات سیاسی، اخلاقیات سیاسی و رفتار سیاسی در منظومة سیاسی شیعه و داعش پرداخته شده است؛ از جملة این موارد، مقایسة اعتقادی موضوع منجی و مهدویت، مقایسة اخلاقی مسئلة خلافت و ولایت و مقایسة رفتاری مسئلة مهمّ جهاد و جنگ است.
Political Islam after the Islamic Revolution in the Islamic Republic became a concrete entity and in political marketing, the public opinion of the Islamic world became a consuming commodity for Muslims in the Muslim world who have always been frustrated, defeated, and failed in the modern age. This revolutionary reading of Islam in Iran demonstrated its practical and objective success in the form of social changes in the Islamic Revolution, systematization with the logic of the Islamic Republic that applied tradition and modernity in a balanced composition, as well as the establishment of a forty-year lasting system. But the Wahhabi rivalry model and here ISIS has stepped up its stance with the ISIS’s half-government in Iraq and Syria. This article deals with the comparative comparison of political beliefs, political ethics, and political behavior in the political system of Shiites and ISIS. Some of the comparisons are belief Comparison of the issue of Savior and Mahdism, the moral comparison of the issue of caliphate and guardianship, and the behavioral comparison of the important issue of jihad and war