چکیده:
در این مقاله به روایات و مباحثی که در متون پهلوی دربارۀ گرشاسب آمده است میپردازیم. در متون پهلوی، نابودی ضحاک به دست گرشاسب صورت میگیرد. این پژوهش، به بررسی گرشاسب پهلوان حماسی گرشاسبنامه در روایت پهلوی و دیگر متون زبان پهلوی میپردازد. در فصل هشتم روایت پهلوی، سخن از ظهور موعودان زردشتی است که هرکدام به فاصلة هزار سال و طبق عقیدة مزدیسنان، پس از هزار و پانصد سال ظهور میکنند. یکی از این موعودان «هوشیدر» از فرزندان زردشت است. پس از اینکه هوشیدر عدالت، راستی و پاکی را در زمین برقرار کرد، اهریمن با آفرینش دیو «ملکوسان» که باران بر میانگیزد، جهان را زیر سلطه خواهد برد و بر راستی چیره خواهد شد. در روایت پهلوی که متنی بازمانده به زبان فارسی میانه است، اعمال گرشاسب از زبان خود وی، برشمرده شده و تقریبا مانند داستانی است و عنوان آن «داستان روان گرشاسب» میباشد. در متنهای پهلوی از روان گرشاسب گناهکار به سبب آزردن آتش بازخواست میشود و با میانجیگری زردشت بخشوده میشود.
In this study, we will discuss narratives and discussions regarding Garshasb in Pahlavi texts. In Pahlavi texts, Zahhak’s demise is caused by Garshasb. This study will consider Garshasp, the epic champion of Garshasbnameh in Pahlavi Narrative and other Pahlavi texts. In Pahlavi Narrative chapter eight, Zoroastrian Saviors are talked about in which each would appear every one thousand years and according to Mazdistan, every one thousand and five hundred years. One of these saviors is Houshidar, Zarathustra’s child. After Houshidar settled justice, honesty and good deeds, Satan would dominate the world by creating Demon (Moloksan) that brings rain. In Pahlavi Narrative that is a remnant of middle Persain language, Garshasb’s deeds are narrated by himself and it is almost similar to a tale and its title is “Garsahb’s Soul Story”. In Pahlavi texts, Garshasb’s soul is questioned to have annoyed fire and he is later forgiven by Zarathustra’s mediation.
خلاصه ماشینی:
گرشاسب در «روایت پهلوی» و دیگر متون زبان پهلوی فرهاد براتی غلامرضا قربانی مقدم علی عزیزی* چکیده در این مقاله به روایات و مباحثی که در متون پهلوی دربارۀ گرشاسب آمده است میپردازیم.
در روایت پهلوی که متنی بازمانده به زبان فارسی میانه است، اَعمال گرشاسب از زبان خود وی، برشمرده شده و تقریباً مانند داستانی است و عنوان آن «داستان روان گرشاسب» میباشد.
متون پهلوی، از متونی است که از این قهرمان ملّی یعنی گرشاسب یاد میکند؛ همانگونه که در گرشاسبنامه به طور مفصّل به ذکر پهلوانیهای گرشاسب، شخصیّت اسطورهای و چهرۀ نامدار ملّی ایران پرداخته شده است.
بر اساس آنچه در اوستا آمده است، گرشاسب به سبب خدمتی که به سوشیانس، موعود آخرالزّمان دین زردشتی کرد، محبوب زردشت و زردشتیان است.
2- بحث و یافتههای تحقیق گرشاسب و روایت پهلوی در روایت پهلوی که متنی بازمانده به زبان فارسی میانه است، اعمال گرشاسب از زبان خود وی برشمرده شده و تقریباً، مانند داستان است و عنوان آن «داستان روان گرشاسب» میباشد.
در قسمت دیگر روایت پهلوی (فصل8)، سخن از ظهور موعودان زردشتی است که هرکدام به فاصلة هزار سال و طبق عقیدة مزدیسنان، پس از هزار و پانصد سال، یکی از فرزندان زردشت به نام «هوشیدر» ظهور خواهد کرد.
در کتاب روایت پهلوی نیز پس از ذکر داستانها و کردارهای گرشاسب، به مرگ یا حالت بیهوشی گرشاسب اشاره شده است.
در حقیقت طبق آنچه در روایات پهلوی آمده است، گرشاسب مورد توجّه زردشت و زردشتیان است و به سبب خدمتی که به موعود آخرالزّمان خواهد کرد، شخصیّت ستودنی و قابل قبولی دارد.