چکیده:
یکی از مسائل مهمی که جوامع کنونی با آن مواجه هستند گرایش گروه های سنی مختلف به فضای مجازی و فعالیت و گذران وقت در آن است، دانش آموزان نوجوان نیز در این باره مستثنی نیستند. بنابر مطالعات انجام شده یکی از مقوله های موثر بر شکل گیری شخصیت و بروز رفتار نوجوانان فضای مجازی می باشد، اما فضای مجازی دارای محاسن و معایبی است که موجب تأثیرات مثبت و منفی در کاربران خود از جمله نوجوانان می شود. این پژوهش به روش اقدام پژوهی انجام شده و تاثیر کارگاه های آموزشی با شیوه تفکر خلاق دانش آموزان و والدین بر آسیب های ناشی از فضای مجازی در یک نمونه آماری 30 نفره از دانش آموزان ششم ابتدائی یکی از مدارس دخترانه دولتی تهران در سال تحصیلی 97-96 انجام شده است. در این پژوهش از طریق مشاهده و مصاحبه شواهد 1 جمع آوری و پس از تجزیه و تحلیل و انتخاب راهکار و اجرای آن، شواهد 2 نیز به روش مشاهده و مصاحبه و نظر سنجی جمع آوری شده و مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهشگر با بررسی شواهد دوم دریافته است رضایت نسبی والدین و دانش آموزان ازافزایش آگاهی و تاثیر راهکارها بر پیشگیری از آسیب های فضای مجازی کسب شده است، هم چنین مشاهدات پژوهشگر نشان داده پس از برگزاری کارگاه های والدین و دانش آموزان با شیوه تفکر خلاق تغییرات مثبتی در رفتار دانش آموزان در فضای مجازی ایجاد شده است. می توان با برگزاری کارگاه های آموزشی والدین و دانش آموزان با رویکرد تفکر خلاق در جهت پیشگیری از آسیب های فضای مجازی اقدام نمود، آغاز آموزش های لازم درباره رفتار در فضای مجازی از همان دوره تحصیلی ابتدائی ضروری به نظر می رسد. پیشنهاد می شود فصل آشنایی با آسیب های فضای مجازی به فصل های کتاب درسی کارو فناوری پایه ششم ابتدائی اضافه گردد.
One of the most important issues facing today's societies is the tendency of different age groups to cyberspace and the activity and time spent in it, and adolescent students are no exception. According to studies, cyberspace is one of the effective factors in the formation of personality and adolescent behavior, but cyberspace has advantages and disadvantages that cause positive and negative effects on its users, including adolescents. This research was conducted by action research method and the effect of workshops with creative thinking of students and parents on the harms caused by cyberspace in a statistical sample of 30 sixth graders of one of the public girls' schools in Tehran in the academic year of 1997- 96 has been done. In this research, through observation and interview, evidence 1 has been collected and after analyzing and selecting the solution and implementing it, evidence 2 has also been collected and examined by observation, interview and survey method. By examining the second evidence, the researcher found that the relative satisfaction of parents and students with increasing awareness and the effect of strategies on preventing cyberspace harms have been obtained. Created in the behavior of students in cyberspace. By holding workshops for parents and students with a creative thinking approach to prevent cyberspace damage, it is necessary to start the necessary training on behavior in cyberspace from the very beginning of the elementary school. It is suggested that the chapter on cyberspace damage be added to the chapters of the sixth grade elementary school technology textbook.
خلاصه ماشینی:
تأثير آموزش با شيوه تفکر خلاق به والدين و دانش آموزان بر پيشگيري از آسيب هاي فضاي مجازي (مطالعه اقدام پژوهي) فاطمه بابائي ١ چکيده يکي از مسائل مهمي که جوامع کنوني با آن مواجه هستند گرايش گـروه هـاي سـني مختلـف بـه فضـاي مجازي و فعاليت و گذران وقت در آن است ، دانش آموزان نوجوان نيـز در ايـن بـاره مسـتثني نيسـتند.
اين پژوهش به روش اقدام پژوهي انجام شـده و تـاثير کارگـاه هـاي آموزشـي بـا شيوه تفکر خلاق دانش آموزان و والدين بر آسيب هاي ناشي از فضاي مجـازي در يـک نمونـه آمـاري ٣٠ نفره از دانش آموزان ششم ابتدائي يکي از مدارس دخترانه دولتي تهران در سال تحصيلي ٩٧-٩٦ انجام شده است .
پژوهشگر بعد از جمع آوري اطلاعات و شواهد ١ براي توصيف وضع موجود، به مطالعه درباره موضوع پرداخته و سپس برگزاري کارگاه هاي آموزشي به شيوه تفکر خلاق براي والدين و دانش آموزان را به عنوان راهکار انتخاب نموده و به طراحي فرآيند اجراي اقدام پژوهي پرداخته است ، پس از اجراي راهکارها شواهد دوم گردآوري و با شواهد اوليه مقايسه شده تا نزديک شدن به شرايط مطلوب بررسي گردد سپس تفسير و نتيجه گيري صورت گرفته است .
از ديگر نتايج حاصله تغيير در رفتار خانواده در رابطه با فضاي مجازي بود بنا بر اظهار دانش آموزان در بعضي خانواده هاي آن ها براي استفاده از اينترنت ساعاتي مشخص شده است .