چکیده:
این تحقیق با هدف مقایسه مولفه های مدیریت زمان، استرس شغلی و کیفیت زندگی مدیران مقطع ابتدایی و متوسطه آموزش وپرورش انجام گرفته است. روش تحقیق استفادهشده در تحقیق حاضر، از نوع علمی – مقایسهای است. حجم کلی نمونه که برابر با 100 نفر در هر سه مقطع میباشد، انتخاب گردید. شیوه- ی تجزیهوتحلیل داده در پژوهش حاضر توصیفی و استنباطی میباشد و از آزمون tاستفادهشده است.جهت گردآوری اطلاعات از سه پرسشنامهی استاندارد مدیریت زمان کرمی مقدم، استرس شغلی'ماریا آگیلاروفایی' رضایت از زندگی بوده است. طبق نتایج میانگین مدیران مرد مقطع ابتدایی، بیشتر از میانگین مدیران مرد مقطع متوسطه و همچنین میانگین مدیران زن مقطع ابتدایی، بیشتر از میانگین مدیران زن متوسطه است و با توجه به این که t به دست آمده از t جدول کمتر میباشد، تفاوت بین جنسیت را از لحاظ مدیریت زمان معنادار نشان میدهد؛ یعنی مدیران(زن و مرد) مقطع ابتدایی، در مدیریت زمان از مدیران هم سطح خود در مقطع متوسطه، موفق تر بوده اند.همچنین بر اساس آزمون t، تفاوت معناداری بین علائم جسمانی و اضطراب و کارکرد اجتماعی وجود دارد؛ ولی مقدار t به دست آمده در افسردگی، بیانگر این است که تفاوت معناداری بین دو مقطع وجود ندارد. میانگین نمره ی کیفیت زندگی مدیران مقطع متوسطه، بیشتر از مدیران مقطع ابتدایی میباشد.
The purpose of this study was to compare the components of time management, occupational stress and quality of life of primary and secondary school principals. The research method used in this research is of a scientific-comparative type. The total sample size, which is 100 people in each of the three sections, was selected. The method of data analysis in this study is descriptive and inferential and t test was used. For collecting information, three standard questionnaires of the time management of Karami-e-Moghadam, Marja Agilarofa'i's job stress were life satisfaction. According to the average results of male primary school students, more than average male high school administrators, as well as average female primary school teachers, are more than average for middle school principals, and given that t is less than the table t, the difference between Gender in terms of time management is meaningful; that is, elementary managers (men and women) have been more successful in managing time from their high school level managers. Also, based on t test, there is a significant difference between physical symptoms and anxiety And social function; however, the value of t obtained in depression indicates that there is a significant difference There are two sections yen. The average quality of life of high school managers is higher than that of primary school administrators.
خلاصه ماشینی:
مقايسه مؤلفه هاي استرس شغلي، مديريت زمان و کيفيت زندگي در مديران مقطع ابتدايي و متوسطه هادي احمدي ١ مرضيه رحيمي ٢ اعظم ملکي ٣ چکيده اين تحقيق با هدف مقايسه مولفه هاي مديريت زمان ، اسـترس شـغلي و کيفيـت زنـدگي مـديران مقطـع ابتدايي و متوسطه آموزش وپرورش انجام گرفته است .
طبق نتايج ميانگين مديران مرد مقطع ابتدايي، بيشـتر از ميانگين مديران مرد مقطع متوسطه و هم چنين ميانگين مديران زن مقطع ابتدايي، بيشتر از ميـانگين مـديران زن متوسطه است و با توجه به اين که t به دست آمده از t جدول کمتر ميباشد، تفـاوت بـين جنسـيت را از لحاظ مديريت زمان معنادار نشان ميدهـد؛ يعنـي مـديران (زن و مـرد) مقطـع ابتـدايي، در مـديريت زمـان از مديران هم سطح خود در مقطع متوسطه ، موفق تر بوده اند.
ميستري ،٢٠١٠٢) نتايج اين تحقيق ، ممکن است اطلاعاتي در زمينه ي عوامل تأثيرگذار بر استرس شغلي، مديريت زمان و رضايت از زندگي را مشخص کند.
با توجه به هدف اصلي تحقيق ، مبني بر بررسي مقايسه اي مديريت زمان ، فرسودگي شغلي و رضايت از زندگي مديران مقطع ابتدايي و ساير مديران آموزش وپرورش بجنورد و با توجه به جامعه ي هدف در اين تحقيق که تمامي مديران دوره ابتدايي، راهنمايي و متوسطه ي شهر بجنورد مي باشند، نمونه ، توسط جدول کوکران و تعداد ١٠٠ نفر انتخاب شد.
نتيجه گيري هدف از انجام اين پژوهش ، بررسي مقايسه اي مديريت زمان ، استرس شغلي و کيفيت زندگي مديران آموزش وپرورش بوده است .
ROLAND)1995( Stress and Job Satisfaction: a study of،CHAPLAIN - (٣٨ English school teachers.