چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای دلبستگی و باور به دنیای عادلانه بین دختران نوجوان با رفتارهای خودآسیب رسان و عادی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دختران نوجوان منطقه 2 شهر تهران در سال 1398 بودند. نمونههای پژوهش شامل 200 نفر که 100 نفر از آنها حداقل یکبار رفتار خود جرحی غیر خودکشی را انجام داده بودند و 100 نفر بدون سابقه رفتار خودجرحی بودند. نمونهگیری به شیوه در دسترس انجام شد. برای گردآوری دادهها از مقیاس رفتارها و کارکردهای خود جرحی کلونسکی و گلن (2009)، باور به دنیای عادلانه داگلاس و ساتون (2005)، دالبرت، لیبکوس، سالی و گوچ (2001) و سبکهای دلبستگی کولینزو رید در سال (1990) استفاده شد. پژوهش علی- مقایسهای بود که برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد، تفاوت معنی داری در سبک دلبستگی نزدیک بودن بین دختران نوجوان با رفتارهای خودآسیب رسان و عادی وجود دارد (001/0p<) و بین سبکهای وابستگی و اضطرابی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. مقادیر میانگین حاکی از پایین بودن سبک نزدیک بودن در دختران نوجوان با رفتارهای خودآسیب رسانی نسبت به گروه عادی بود. همچنین از بین ابعاد باور به دنیای عادلانه، تنها مولفه باورهای دنیای ناعادلانه در بین دختران نوجوان با رفتارهای خودآسیب رسانی و عادی تفاوت معنی داری نشان داد (001/0p<). که میانگین باورهای دنیای ناعادلانه در بین دختران نوجوان با رفتارهای خودآسیب رسانی بالاتر از گروه عادی بود.
خلاصه ماشینی:
در حوزه آسيب شناسي مرضي اين رفتارها از قديم الايام به عنوان نشانه هاي برخي از اختلالات رواني به ويژه اختلالات شخصيت مرزي، اختلالات فراگير رشد و اختلال کنترل تکانه در نظر گرفته مي شدند؛ اما در 1 -Fergusson and Horwood 2- Favazza 3- self-injury behaviors 4- Nock et al سالهاي اخير هم به دليل افزايش شيوع اين رفتار و هم افزايش حجم پژوهش هايي که به اين مساله اختصاص يافته است ، پيشنهاد طبقه تشخيصي با عنوان نشانگان "خودجرحي غيرخودکشي " داده شده است (ياس فرد، ١٣٩٧).
همچنين در خصوص سبک اضطرابي، با توجه به مقدار f بدست آمده (٠/٦٢٤)، سطح معناداري (٠/٤٣٠) و ضريب اتا (٠/٠٠٣) نتايج تحليل واريانس نشان داد که بين ميانگين سبک دلبستگي اضطرابي نوجوانان دختر با رفتارهاي خودآسيب رسان و عادي تفاوت معني داري وجود ندارد.
اما در سبک نزديک بودن ، با توجه به مقدار f بدست آمده (٣٨/٠٨٢)، سطح معناداري (٠/٠٠٠) و ضريب اتا (٠/١٦١) نتايج تحليل واريانس نشان داد که بين ميانگين سبک دلبستگي نزديک بودن نوجوانان دختر با رفتارهاي خودآسيب رسان و عادي تفاوت معني داري وجود دارد.
همچنين در خصوص باورهاي دنياي عادلانه براي ديگران ، با توجه به مقدار f بدست آمده (٠/٣٥٢)، سطح معناداري (٠/٥٥٤) و ضريب اتا (٠/٠٠٢) نتايج تحليل واريانس نشان داد که بين ميانگين باورهاي دنياي عادلانه براي ديگران در نوجوانان دختر با رفتارهاي خودآسيب رسان و عادي تفاوت معني داري وجود ندارد.
اما در باورهاي دنياي ناعادلانه ، با توجه به مقدار f بدست آمده (١٩/٦٥٥)، سطح معناداري (٠/٠٠٠) و ضريب اتا (٠/٠٩٠) نتايج تحليل واريانس نشان داد که بين ميانگين باورهاي دنياي ناعادلانه در نوجوانان دختر با رفتارهاي خودآسيب رسان و عادي تفاوت معني داري وجود دارد.