چکیده:
اهمیت روش شناسی در فهم معیارها و شیوه های صحیح کشف معرفت از منابع مربوط در هر علمی است و جایگاه قرآن به عنوان اصلی ترین منبع در این راه بر کسی پوشیده نیست. تفسیر المیزان از جمله تفاسیری است که از جنبه های مختلف می توان بدان پرداخت. یکی از ابعادی که می توان آن را مورد توجه قرار داد مطالعات تطبیقی المیزان می باشد. علامه طباطبایی هر چند که به طور شفاف به تطبیق و مقایسه در تفسیر خود اشاره نکرده است،اما مطالعات تطبیقی و مقایسه ای فراوانی در طول تفسیر قابل ملاحظه می باشد .علامه در تفسیر خود نظریات و آراء مفسران و لغت شناسان مختلفی را ذیل تفسیر از آیه ارائه داده است و هر کجا بحث تطبیق و مقایسه مطرح است،پس از ذکر تفسیر مفسران به تحلیل و یا نقد آنها پرداخته است.هدف از نگارش این مقاله طرح ایده یکی از روشهای مطالعات تطبیقی به نام کارکرد اصول عقلائی محاوره در مطالعات تطبیقی در المیزان است. بدین معنا که علامه با چه نوع قواعد و چگونه وارد مطالعات تطبیقی شده است و با بررسی مصداقی ،نوع قواعد به کاررفته در مطالعات تطبیقی المیزان از جمله:قاعده سیاق(قرینه پیوسته لفظی)، انواع دلالتها در آیه،شان نزول ها به عنوان قرائن پیوسته غیر لفظی،تفسیر آیه با آیات دیگر و روایات(قرائن ناپیوسته)، مبنا بودن علم و علمی از جمله آراءصحابه و تابعین واحتراز از ذکر بطون آیات و چگونگی به کار گیری این قواعد روش علامه در این نوع مقایسات بیان می گردد.
The Importance of Methodology in Understanding Criteria And the right ways to discover knowledge Relevant sources in any science And the Quran's position as the main source in this way it's not a secret The precious commentary of al-Mizan is a commentary that is You can learn from different aspectsOne of the dimensions that can be considered The comparative studies are Almazan Allameh Tabataba'i though clearly Does not refer to matching and comparison in its interpretation, But comparative comparative and comparative studies are considerable during the interpretation In his interpretation, Allameh has provided views and opinions of various commentators and linguists according to the interpretation of the verse. And wherever there is discussion of comparison and comparison After interpreting the commentators, they have analyzed or criticized them Purpose of writing this article The idea of an approach to comparative studies In the name of the functioning of the rational interactive principles in comparative studies in al-Mizan In this sense, Allameh, with what types of rules and how he entered comparative studies And by examining the case, the type of rules used in the comparative studies of al-Mizan Including: the rule of law (continuous verbiage), the types of implications in the verse, their descents as continuous non-verbal statements Interpretation of the verse with other verses and narrations (discontinuous statements), the basis of scientific and scientific knowledge
خلاصه ماشینی:
بدین معنا که علامه با چه نوع قواعد و چگونه وارد مطالعات تطبیقی شده است و با بررسی مصداقی ،نوع قواعد به کاررفته در مطالعات تطبیقی المیزان از جمله:قاعده سیاق(قرینه پیوسته لفظی)، انواع دلالتها در آیه،شان نزول ها به عنوان قرائن پیوسته غیر لفظی،تفسیر آیه با آیات دیگر و روایات(قرائن ناپیوسته)، مبنا بودن علم و علمی از جمله آراءصحابه و تابعین واحتراز از ذکر بطون آیات و چگونگی به کار گیری این قواعد روش علامه در این نوع مقایسات بیان می گردد.
(طباطبایی،1374:ج12/ص552)علامه این روایت را نقد کرده و می گوید: هر چند آيه شريفه قابل تطبيق با مضمون اين روايات است، و ليكن از سياق آيات بر مىآيد كه مثلى عمومى باشد به عنوان مقدمه و زمينهچينى براى براى آيات بعدى كه در آن آيات از خوردنىهاى حلال و حرام و همچنين نهى از تشريع حلال و حرام بدون اذن خداوند صحبت مىشود(همان) نوع قاعده و چگونگی به کار گیری آن:در واقع علامه طباطبایی با استفاده از اصل سیاق و عدم هماهنگی روایت با سیاق آیات،حجیت قول صحابه را رد می کند ،هر چند همانطور که اشاره شد در بسیاری از تطبیقات از قول صحابه بهره جسته و بدون نقد آن ها را ذکر کرده است و این نشان می دهد که علامه قول ایشان را رد نمی کند ولى معتقد است كه اين گفتهها فاقد حجيّت ذاتى بوده و همانند هر سخن ديگرى قابل نقد و بررسى است.