چکیده:
انسان به دلیل رغبت ذاتی به حیات جاودانه تمام تلاش خود را جهت استمرار حیات به کار میگیرد که از جمله آن روش کرایونیک برای بیماران صعبالعلاج است. در این روش دانشمندان با انجماد بدن بیمار، وی را به خوابی عمیق فرو میبرند، به این امید که پس از کشف طرق درمان قطعی وی در آینده، او را دوباره به زندگی بازگردانند. این امر ملاحظات بسیاری را در زمینه حقوق کیفری ایجاد میکند. منشأ این مشکلات تردید در حیات و یا فوت فرد کرایونیک شده است. نگارنده پس از بررسی جوانب مختلف موضوع به این نتیجه رسیده است که اولاً اجرای کرایونیک به معنای سلب حیات از بیمار و مآلاً صدق عنوان قتل نبوده و از این حیث مسؤولیتی متوجه مجریان و مؤسسه مجری نیست، حتی نمیتواند مصداق ایراد ضرب و جرح به شمار آید؛ ثانیاً قطع ارادی سرمازیستی به دلیل عسرت مالی بیمار نیز با اخذ برائت (موضوع ماده 365 قانون تعزیرات) در قرارداد اولیه مانع از ضمان مجری خواهد بود.
Eternity is a human basic instinct so he does his best for it. Cryonics is a hypnotically way for life extension via cooling patient body with purpose of recovering and curing in future. This method raised various criminal problems which have roots in patient status of life or death. The author firstly believes that doing cryonic does not amount to death, murder or inflicting bodily harm; so perpetrators and related institutes have no responsibility. Secondly if cryonic institute decide to discontinue the life extension methods due to financial destitution, no prosecution would be stated due to Article 365 Islamic Criminal Law provided that the institute acquited in its first contract with patient.
Please cite this article as: Ehssanpour SE, Habibi J. Criminal Aspects on Cryonics. Iran J Med Law 2020; 14(52): 51-68.