چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای دانشگاه آینده و ارائه الگوی مناسب برای دانشگاهها با استفاده از طرح پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی انجام شد. در بخش کیفی، از روش تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی و در بخش کمی از روش توصیفی از نوع پیمایشی استفاده شد. بر اساس مولفههای به دست آمده در بخش کیفی، پرسشنامه 176 گویه ای ساخته شد. به منظور اعتبارسنجی پرسشنامه، از روایی صوری، روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شد. نمونه آماری در بخش کمی از 181 نفر از اعضای هیات علمی رشته علوم تربیتی در دانشگاههای آزاد اسلامی کل کشور تشکیل گردید. به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش تحلیل عاملی تاییدی و رویکرد مدل سازی معادله ساختاری کوواریانس محور استفاده شد. یافتهها نشان داد که ابزار سنجش از اعتبار عاملی برخوردار بود. همچنین مقادیر مربوط به برآورد ضریب آلفای کرونباخ به منظور سنجش همبستگی درونی مضامین پایه بالاتر از 7/0 گزارش شد، در نتیجه ابزار سنجش مربوط به این مفاهیم از دقت اندازه گیری کافی برخودار بود. یافتههای حاصل از تحلیل مضمون منجر به طراحی مدل دانشگاه آینده با 12 مضمون سازمان دهنده و 26 مضمون پایه گردید.
خلاصه ماشینی:
Martins & Branco & Gonçalves & Yong-Oliveira & Oliveira & Zolotiv & Cruz-Jesus 4.
Pincus & Stout & Sorensen & Stocks & Lawson 5.
Alonso-Almeida & Marimon & Casani & Rodriguez 2.
فدايي ، نيازآذري و تقوايي يزدي (١٣٩٦) پژوهشي تحت عنوان "ارائه مـدلي بـراي ايجـاد دانشـگاه کارآفرين مبتني بر تکنيک هاي آينده ناگري و توليد علم در نظـام آموزشـي " بـا اسـتفاده از روش پژوهش توصيفي -پيمايشي با رويکرد کمي انجام دادند.
نظرزاده زارع ، پورکريمي و ذاکرصالحي (١٣٩٥) پژوهشي بـا عنـوان "بررسي مولفه هاي دانشگاه کلاس جهاني در ايـران : پيمايشـي در دانشـگاه هـاي جـامع کشـور" بـه روش پژوهش توصيفي - پيمايشي انجام دادند.
در اين پژوهش در بخش کيفي مولفه هاي به دست آمده شامل يک مضمون فراگير با عنوان دانشگاه آينده ، ١٢ مضمون سازمان دهنده (دانش گرا و شبکه ساز دانـش ، توسـعه دهنـده فرهنـگ تجـاري ، مـديريت پـژوهش ، مديريت مشارکت ، ارزش محور، مـديريت مهـارت هـاي انسـاني ، مـديريت شـهروندي و فرهنـگ نخبگـي ، مديريت تکنولوژي ، جهاني و فرامرزي ، مديريت تنوع و پويايي فراينـدها و سـاختار، مـديريت حرفـه گـرا و استراتژيک ، مديريت بازتوليد کيفيت ) و ٢٦ مضمون پايه که بر اين اسـاس پرسشـنامه ١٧٦ گويـه اي سـاخته شد.