چکیده:
بررسی منع کتابت حدیث به مثابه یک ارزش اجتماعی و تشریح زمینه ادبی و فرهنگی آن، مسأله پژوهش حاضر است و تبیین اصالت و مرجعیت زبان در جامعه آن روز عرب و پیوند آن با منع تدوین حدیث از اهداف این مقاله است. وقتی اشراف و بزرگان، کتابت را مایه شرمساری قلمداد میکردند و این وظیفه تا مدتها بر دوش موالی بود، طبیعی است که به کتاب و کتابت نیز اعتماد نکنند و نقل شفاهی عرب هم طولانی گردد. سیر کتابت در فرهنگ عرب نشان میدهد صحابه و تابعین به شدّت در برابر ثبت و تدوین حدیث، جبههگیری میکردند، اما نسلهای بعد با فراهم شدن زمینه اجتماعی، فنی و گسترده شدن علوم، در آغاز به نوشتن کتابهای أمالی و سپس تصنیف و تألیف پرداختند. روش تحقیق در این مقاله، توصیفی _ تحلیلی و رویکردِ کیفی، تحلیل گفتمان خواهد بود.
Investigation of prohibition of codification of hadith in the manner of a social value and the explanation of its literary and cultural grounds, constitute the problem of the present research. Likewise, the explanation of the authenticity and authority of language in then Arabian society and its connection with prohibition of codification of hadith are among the goals of his article. When the notables and people of distinction considered the writing as a cause of embarrassment so that this task had been for long a duty of the freedmen (mawali), it is quite natural that the (compilation of) book and the act of writing would not be relied on, and that the period of verbal transmission by the Arabs lasted long. The trend of writing in the Arabian culture shows that the companions and the successors seriously opposed the recording and codification of hadiths. However, the next generations, after the social and technical ground was prepared and the branches of knowledge were spread, began at first to write the books of dictations (al-amali) and then engaged with authoring and compilation. The method of research applied in this article is a prescriptive-analytical one and its qualitative approach is dialog analysis.