چکیده:
یکی از روایاتی که در منابع سیره، تراجم و تاریخ امامیه بارها بدان اشاره و استناد شده، روایت «ما منا الا مقتول او مسموم» است. بر پایه این روایت، به شهادت همه امامان معصوم - حتی امامانی که شاهد تاریخی محکمی بر شهادتشان وجود ندارد - حکم شده است؛ در حالی که این روایت تاکنون از مسیر مداقههای سندی و متنی نگذشته و ارزیابیهای معمولِ فنی در متن و مدلول آن صورت نگرفته است. این مقاله، ضمن ارزیابی درجه اتقان روایت فوق، میزان مدخلیت آن در اثبات شهادت امامان دوازدهگانه را مورد مطالعه قرار داده است. یافتهها حاکی از آن است که این روایت، با وجود برخی اشکالات در بعضی از اسنادش، سندهای بیعیبی نیز دارد و گذشته از این، از نظر متنی نیز چندان غریب نمینماید و تمامی اشکالات وارد بر متن آن، قابل پاسخگویی است، اما این روایت به تنهایی در اثبات مسأله شهادت جمیع ائمه: کافی نیست.
One of the traditions referred to and cited in the Imami sources of sirah, biographical dictionaries (tarajim) and history, is the tradition "ma minna illa maqtul aw masmum (none of us are but either slain or poisoned). According to this tradition it has been judged that all Infallible Imams - even those for whose martyrdom no definite historical evidence exists – have been martyred, while this tradition has not undergone scrutiny in its isnad and text and that the common technical evaluations in its text and purport has not been carried out yet. This article evaluates the degree of authenticity of the above traditions and also, studies the degree of its role in substantiating the martyrdom of the Twelve Imams. The findings suggest that despite certain problems in some of its isnads, this tradition has impeccable isnads. Moreover, from the aspect of its text it does not seem very strange and that all problems about it can be tackled. However, this narration by itself does not suffice to prove the martyrdom of all the Imams.