چکیده:
نظام احسن بهمعنای بهترین و کاملترین نظامی است که خدا آفریده است. پرسش این است که آیا نظام آفرینش فعلی، کاملترین جهان ممکن است؟ آیا با وجود علم، قدرت و خیرخواهی خدا، آفرینش دنیایی کاملتر از این عالم ممکن نبود؛ آفرینشی که در آن هیچ شر و زشتی نباشد؟ ملاصدرا با توجه به صفات کمالی خداوند (مانند: علم، حکمت، قدرت و رضایت الهی)، و نیز وجود مقتضی و نبود مانع در آفرینش، با تبیین و تحلیل عقلی، اثبات میکند که کاملتر از آفرینش کنونی قابل تصور نیست. از اینرو، نظام آفرینش فعلی (با وجود شر قلیل) کاملترین نظام ممکنی است که خدای تعالی آفریده است، چرا که اگر کاملتر از آن شدنی بود، با وجود مقتضی و نبود مانع، آن را میآفرید. آنچه در این پژوهش خواهد آمد مبانی و دلایل عقلی و وحیانی حکمت متعالیه در اثبات کامل بودن جهان موجود، علیرغم وجود برخی شرور، و تحلیل و بررسی آن با توجه به آثار فلسفی و تفسیری صدرالمتألهین و برخی پیروان حکمت متعالیه است.
whether creation system is the most perfect possible world. Whether with the science, power and benevolence of God there is no possible to create a world more perfect than it. the creation which has no evil and badness in it. Molla Sadra with regard to perfection adjectives of God such as science, power, divine consent, existence of fit lack of obstacle, with expressing and intellectual analyzing confirms that more perfect than this world cannot been imagined. Hence present creation system is the most perfect that God created. And if more perfect than it be possible, God created it with existence of fit lack of obstacle. Hence the present world with little evil is the possible most perfect world that God created. Which is will be said in this research is the base and intellectual and essential reasons of transcendental philosophy in confirming the perfectness of the world regardless of evils existence and analyzing it with considering to interpretive and philosophical works of Sadr-Ol-Motahelin Shirazi and some of transcendental philosophy's followers.