چکیده:
هدف این مقاله بررسی شیوه برساخت هویت از طریق مصرف بدن، مخصوصاً نمایش آن بهصورت کالا، درمیان دختران دانشجو است. از آنجا که بدن امروزه مرکز ثقل توجهات و به منزله یک ابزار برای رسیدن به فرصتها و امتیازات اجتماعی در میان دانشجویان تعریف میشود نمایش آن بهشدت درمیان دانشجویان دختر رایج شده است، بررسی و تحلیل آن میتواند زوایایی نهفته این گرایش را آشکار کند. در جهان مدرن امروز مقوله برساخت هویت در بین دانشجویان خصلتی پیچیده و چندلایه به خود گرفته است.در این مطالعه بر مبنای نمونهگیری نظری با 45 مصاحبه عمیق و نیمه ساختارمند از دختران دانشجو مرحله مصاحبه به حد اشباع رسید. تجزیهوتحلیل محتوای مصاحبهها برمبنای تحلیل موضوعی صورت گرفت. نتایج مبین آن است که دختران دانشجو با مصرف بدن عملاً دغدغهها و مسائل خود را مطرح میکنند. بدن ابزاری است که آنها از طریق آن زندگی خود را معنادار و هویت خویش را غنی میکنند. دختران دانشجو با استفاده از پوشش و لباسها، به مثابه پدیدهای جهانی، محلی گرایی خود را نیز ثابت میکردند. وجود گفتمانهای غالب و گاه متعارض در نحوه تفسیر و قرائت فهم زندگی از سوی دانشجویان تأثیرگذار است.
The purpose of this article is to examine the way in which the identity of the body is consumed, especially the presentation of the product, among female students. Since today, body is the center of attention and is a tool for achieving social opportunities and social advantages among students, its display has become widespread among female students, and its analysis and analysis can reveal the underlying angles of this tendency. In today's modern world, the concept of identity building among students has become complex and multi-layered.In this study, based on theoretical sampling, 45 interviews of deep and semi-structured students from the students of the stage reached the saturation stage. The analysis of the content of the interviews was based on a theoretical analysis. The results indicate that female students are practically raising their concerns and issues with body use. The body is a tool through which they make their lives meaningful and enrich their identities. Student girls proved their localism as a global phenomenon, using clothing and clothing. The existence of dominant and sometimes controversial discourses is influential in interpreting and reading the comprehension of life by students.
خلاصه ماشینی:
ازجمله رفتارهاي اجتماعي که افراد و به خصـوص جوانـان سـعي ميکنند از طريق آن هويت خود را بازآفريني و متمايز از ديگران کننـد، سـليقه و ذوق آنهـا در مـديريت کردن ظاهر خودشان است ؛ زيرا در يک جامع مصرفي نوع مديريت بـدن و ظـاهر بـه عنوان نمـاد تمـايز بخش براي افراد درک ميشود و معناي هويتي آنان از اين منظر مورد قضاوت قرار ميگيرند (ون باول ١٥ و همکاران ، ٢٠١٢؛ پرستش و همکاران ، ١٣٨٧: ٥٧).
مـا عـلاوه بـر تحليل موارد بالا در پي پاسخگويي به اين سؤال هستيم که چرا دانشجويان در محيط دانشـگاهي بـراي برساخت هويت خويش به نمايش بدن روي آورده اند؛ براي پاسخ دادن به ايـن قبيـل سـؤالات ، پـژوهش حاضـر بـا انتخـاب دانشگاه آزاد اسلامي واحد علـوم تحقيقـات تهـران به منزلـه ي دانشـگاهي در سـطح شهرستان استان تهران که اکثر دانشجويان آن از طبقه اجتماعي متوسط رو به بالا و بـا گـرايش علمـي خاص براي موفقيت در رشته موردعلاقه خودشان حاضر به پرداخت هزينه در قبال رسيدن بـه آرزوهـاي خود هستند؛ پژوهشگران اين پژوهش سعي در واکاوي اين بينش دارند که آبا باز بودن فضاي انتخاب در زندگي دانشجو بر نحـوه نمـايش بـدن بـه عنـوان بازنمـايي از هويـت اجتماعيشـان تأثيرگـذار اسـت ؟ به عبارت ديگر ايـن سؤال اساسي مطرح است که آيا الگوي هويـت اجتمـاعي دانشـجويان را ميتـوان بـا نمايش بدن آنان تشخيص داد؟ پاسخ دادن به اين پرسش ميتوانـد مـا را در درک تحـولات فرهنگـي و اجتماعيمان واقع بينانه ترکند.
Body image and apearence management behaviors in college wommen, Clothing and Textile Research Journal, 18(3), pp 152-162, Sage.