خلاصه ماشینی:
قائلین به جامد بودن آن میگویند این واژه علم مرتجل است و لذا معنا ندارد.
برخی دیگر معتقدند «قرآن» علم نیست بلکه مشتق بوده و از چیزی اخذ شدهاست.
در صورت اول برای «قرآن» چند معنا متصور است که عبارت است از: - به معنای قرائت است و نامیدن قرآن به قرآن به خاطر این است که خواندنی است.
اگر ثلاثی مجرد این واژه کلمه« قرن» باشد، در این صورت «ن» لام الفعل محسوب میشود و به معنای قرین است.
وقتی واژه «جمع» آمده پس «قرآن» به معنای جمع نیست.
همچنین «قرآن» به معنای قرین یکدیگر هم نیست چون این معنا هم از جمع استفاده میشود.
مگر این که گفته شود که جمع و قرآن تکرار شدهاند در آیه شریفه «فَإِذَا قَرَأْنَاهُ فَاتَّبِعْ قُرْآنَهُ» (قیامت/18)، نیز «قرآن» به معنای جمع نیست بلکه یا به معنای تلاوت میباشد و یا به معنای ملفوظ است.