چکیده:
بهطور کلی، هدف از این پژوهش، تحلیل تاثیر پیشایندهای نوآوری باز بر پیامدهای آن در موسسات آموزش عالی میباشد. این پژوهش پیامدها و پیشایندهای شناسایی شده در موسسات آموزش عالی را مورد بررسی قرار داده و از طریق SEM (مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی) تاثیر پیشایندهای نوآوری باز را بر پیامدهای آن تحلیل نموده است. به این منظور دانشگاههای منتخب استان اصفهان، برای مطالعه درنظر گرفته شده است. جامعه آماری این پژوهش تعداد1490 نفر بودند، که بعنوان نمونه تعداد306 نفرتعیین گردیدکه ازاین تعداد در نهایت306پرسشنامه جمع آوری شد. روائی محتوائی پرسشنامه از طریق نظرات متخصصان (7نفر) مورد بررسی قرارگرفت. درکنار روائی محتوائی جهت سنجش اعتبار ابزار پژوهش از شیوه روائی سازه وتکنیک تحلیل عاملی نیز استفاده گردید. با توجه به اینکه مقدار معناداری T در رابطه بین پیشایندهای نوآوری باز و پیامدهای نوآوری باز، بزرگتر از 96/1 بدست آمد، بنابراین ضریب اثر 791/0 در سطح اطمینان 95% معنادار بوده و تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته در مدل اصلی پژوهش مورد تایید قرار گرفت که نشان از تاثیرگذاری متغیر مستقل بر متغیر وابسته پیامدهای نوآوری باز و همچنین برازش بسیار خوب مدل با دادهها دارد. نقاط قوت و ضعف، موقعیت و جایگاه هر دانشگاه بررسی گردید و شکافهای بین مهارتهای داخلی و منابع مورد نیاز برای برقراری روابط توسعه مشترک شناسایی شد. ارتباطات مناسب و روشن بین دانشگاه و صنعت برقرار گردید و نیازهای کارکنان و دانشجویان در راستای رسیدن به موفقیت در دانشگاهها نیازسنجی شد و در نتیجه ی این نیازسنجی، از مشارکت کارکنان و دانشجویان بهره برده و سپس نیازها تامین گردید تا مدیران بستری فراهم نمایند برای همکاری با شبکههای دانشی مانند مراکز پژوهشی با رویکرد ایجاد شبکه و ارتباطات دانشی و فناوری با برگزاری همایش علمی و شناسایی افراد مهم هر حوزه دانشی.
The purpose of this study is to analyze the influence of open innovation antecedents on its consequences in higher education institutions. The identified consequences and antecedents in higher education institutions have been studied and the influence of open innovation antecedents on its consequences has been analyzed using Structural Equation Modeling (SEM) and factor analysis. For this purpose, the selected universities of Isfahan province have been considered as the case study. The statistical population of this research was 1,490 people. 306 people were also determined as sample, from which, 306 questionnaires were ultimately collected. The content validity of the questionnaire was investigated through the opinions of seven experts. In addition to content validity, structural validity method and factor analysis technique were also used to assess the validity of the research tool. Considering that the significance value of ‘T’ in the relationship between open innovation antecedents and open innovation consequences was obtained higher than 1.96, it was concluded that the effect coefficient of 0.791 was significant at 95% confidence level, and the effect of independent variable on dependent variable in the main research model was confirmed. This finding indicated the effect of the independent variable on the dependent variable of the open innovation consequences as well as the very good fitness of the model with the data. The strengths and weaknesses, situation and position of each university were investigated and the gaps between internal skills and resources needed to establish joint development relations were identified. Appropriate and clear communication between the university and industry was established and the needs of employees and students were assessed to achieve success in universities. As a result of this need assessment, the participation of employees and students was used and the, the needs were met.
خلاصه ماشینی:
این پژوهش پیامدها و پیشایندهای شناسایی شده در مؤسسات آموزش عالی را مورد بررسی قرار داده و از طریق SEM(مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی) تأثیر پیشایندهای نوآوری باز را بر پیامدهای آن تحلیل نموده است .
نوآوری باز به این معنا، باز کردن مرزهای سیستم های تحقیق و توسعه داخلی به سمت منابع خارجی دانش از طریق انواع مختلف مشارکت ، مجوز قراردادها ، اتحادها و موارد دیگر است (اسکوتو و همکاران ٢٠٢٠،٣) اهمیت مبحث نوآوری باز را می توان با توجه به پیامدهای آن عنوان کرد با مرور ادبیات نظری در زمینه نوآوری باز، مزیت رقابتی، عملکرد سازمانی و عملکرد نوآوری جزو اصلی ترین و محتمل ترین پیامدها در نظر گرفته شده است (پوپا و همکاران ٤ ٢٠١٧).
جانسون (٢٠٢٠) در پژوهشی با عنوان " نوآوری باز و شکل گیری پیوندهای دانشگاه - صنعت در بخش تولید مواد غذایی و فناوری: شواهدی از انگلستان " نشان دادند که نزدیکی سازمانی که از طریق ایجاد پیوندها و روابط انسانی بین اعضا مفهوم سازی شده است ، بیشترین تأثیر را در شکل گیری روایط سازمانها دارند.
با توجه به نتایج بدست آمده از پژوهش حاضر در زمینه تحلیل تأثیر پیشایندها بر پیامدهای نوآوری باز محقق پیشنهاد داده است که : جهت موفقیت بیشتر در دانشگاهها و جامعه و نهادینه سازی نوآوری باز برای کارمندان از طریق دانش کسب شده ، بهتر است نقاط قوت و ضعف و موقعیت و جایگاه هر دانشگاه بررسی گردیده و شکافهای بین مهارتهای داخلی و منابع مورد نیاز برای برقراری روابط توسعه مشترک شناسایی شود.
European Journal of Innovation Management.