چکیده:
تربیت جنسی به کارگیری شیوههایی برای ایجاد صفات و رفتارهای جنسی سالم و در عین حال زدودن صفات و رفتارهای جنسی ناشایست از مجموعه وجودی انسان است. به عبارت دیگر تربیت جنسی ارائه سلسلهای از اطلاعات ضروری روانشناختی، جسمانی و دینی در حوزه زمینههای جنسی مرتبط با فرد و به همراه آن ارائه اطلاعات و آگاهیهایی به فرد در زمینه آشنایی بیشتر با خصوصیات جنس مخالف است. هدف تحقیق حاضر، مطالعه تربیت جنسی نوجوانان شهر تهران و عوامل زمینهساز آن با تاکید برروابط میان فردی با والدین است. برای این منظور از روش تحقیق کیفی و تکنیک مصاحبه برای جمعآوری دادهها استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نطریه زمینهای استفاده شده است. دادههای به دست آمده به شکلگیری مقولاتی مانند آگاهی از مسائل دینی در رابطه با تربیت جنسی، آگاهی والدین از مسائل جنسی و اثرات جسمی و روحی آن، ارائه رفتارهای مناسب در خانواده از سوی والدین، آگاهی و مسلط بودن والدین به یک سری از مهارتهای ارتباطی در جهت ارتباط بهتر با کودکان، تربیت جنسی درقالب آموزش مدارس، آموزش والدین و اجتماعیکردن و انتقال درست هنجارها و ارزشهای جنسیتی به فرزندان، وجود ارتباط عاطفی در خانواده، نظارت مدارس بر فعالیتهای کودکان و نوجوانان در مدرسه و همکاری با والدین در این زمینه منتهی شده است. این مفاهیم در سه دسته عوامل خانوادگی، آموزشی یا برون خانوادگی و اجتماعی دستهبندی شدند. نهایتاً بر اساس نتایج به دست آمده، یکی از دلایل اصلی تاثیرگذار بر تربیت جنسی در این پژوهش، وجود آگاهی در بین خانوادهها و در راس آن در بین والدین میباشد.
Sex education is adopting methods for creating healthy sexualcharacteristics and behaviors and at the same time removing inappropriatesexual characteristics and behaviors from human existence. In otherwords, sex education offers a series of essential psychological, physical,and religious information regarding the sexual field related to anindividual, as well as providing information and awareness to theindividual in order to become more familiar with the characteristics of theopposite sex. The present study aimed to investigate sex education ofadolescents in Tehran and its underlying factors with emphasis oninterpersonal relationships with parents. To this end, qualitative researchmethod and interviewing technique were used for data collection. Thegrounded theory approach was employed to analyze the data. Theobtained data resulted in forming categories such as awareness ofreligious issues related to sex education, parents’ awareness of sexualissues and its physical and psychological effects, parents’ appropriatebehaviors in family, parents’ awareness of and dominance on somecommunication skills for better connections with children, sex educationin the form of school education, parents’ education and socialization,correct transfer of sexual norms and guidelines to children, existence ofan emotional connection in family, supervision of school activities forchildren and adolescents, and cooperation with parents in this field. Theseconcepts were categorized into three themes: family, educational orextramarital and social factors. Finally, based on the results, one of themain reasons for influencing sexual education in this study is theawareness among families and at the top among parents.