چکیده:
فوتبال مشهورترین و جذابترین ورزش دنیاست. ورزش فوتبال از جنبه یک فرهنگ ملی خارج و به یک فرهنگ بینالمللی تبدیل و بهعنوان یک صنعت پرطرفدار نه تنها از سوی مخاطبین این رشته ورزشی بلکه از سوی دولتها، گروههای اقتصادی-تجاری، رسانهها، روانشناسان، جامعه شناسان و غیره دنبال میگردد. پدیده ورزش فوتبال در جهان بهعنوان یک کالای استراتژیک مورد پذیرش قرار گرفته و از قالب یک ورزش صرف خارج و تاثیر فراوانی بر ابعاد مختلف زندگی بشر گذاشته است. در ایران فوتبال ورزشی است که ریشههای جامعه شناختی آن با قدرت، سیاست و تجارت پیوند خورده است. ماهیت جذاب فوتبال از همان ابتدای شکلگیری یک رابطه تنگاتنگی با دولتها و قدرتها در ایران برقرار نموده و همواره حوزههای مختلف اجتماعی را از خود متأثر نموده است. با فزونی جذابیت و اهمیت ورزش فوتبال در ایران، این ورزش تبدیل به یک کالای استراتژیکی و همواره در اختیار نظامهای سیاسی قرار داشته و این امر باعث گشته تا این ورزش در جایگاه اصلی خود قرار نگیرد. این مقاله در صدد تشریح و تبین این مسئله است که کالای استراتژیک فوتبال ایران چگونه تاثیری بر حوزههای سیاست و جامعه ایران گذاشته است؟ نتایج یافتههای تحقیق نشان میدهد که ورزش فوتبال ایران در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته و بدین سبب تاثیر منفی بر حوزه سیاست و جامعه کشور گذارده است. برای دستیابی به این هدف با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و بکارگیری نظریه رفتارگرایانه به بررسی ابعاد و زوایای تأثیر فوتبال بر حوزههای مختلف جامعه پرداخته است.
خلاصه ماشینی:
در دنیای ورزش، ورزش فوتبال از جنبه یک فرهنگ ملی خارج و به یک فرهنگ بینالمللی تبدیل و بهعنوان یک صنعت پر طرفدار نه تنها از سوی مخاطبین این رشته ورزشی بلکه از سوی دولتها، گروههای اقتصادی-تجاری، رسانهها، روانشناسان، جامعه شناسان و غیره دنبال میگردد.
جامعه ایران مانند بسیاری از جوامع دیگر، پدیده ورزش فوتبال را در میان دیگر ورزشها مهمترین پدیده ورزشی دانسته و بدین سبب حوزههای مختلف در جامعه ایران در طول این مدت تحت تاثیر این پدیده ورزشی قرار گرفته است.
یکی از دلایل مهم استفاده از روش توصیفی در پژوهش حاضر استفاده ناصحیح از ورزش فوتبال در جامعه ایران میباشد که دارای پیآمدهای اجتماعی و اثرات زیانبار بر دیگر ورزشها را بههمراه دارد که این مهم از منظر آسیب شناسی کمتر مورد بررسی قرار گرفته است.
1- پیشینه تحقیق تحقیقات زیادی بهصورت موردی در مورد ورزش فوتبال در ایران و اثر آن بر رسانه، اقتصاد، سیاست و جامعه نوشته شده اما کمتر اثری وجود دارد که تأثیر این ورزش جذاب را در ابعاد مختلف جامعه مورد بررسی قرار داده باشد.
نهادینه شدن چنین تفکری در فرهنگ فوتبال ایران در کنار قدرت رسانهای این ورزش این امکان را برای سیاستمداران و افراد با نفوذ در نظام جمهوری اسلامی فراهم میکند تا با ورود به صحنه ورزش فوتبال و با سوار بر موج رسانه ورزشی مشروعیت سیاسی دستگاه خود را در بین هواداران این ورزش بیشتر کسب نمایند.
بهعبارتی برنامه ریزی صحیح و تخصصی برای رشته فوتبال بسیار مهم و ضروری است تا این ورزش بتواند از یک کالای استراتژیکی صرف دولتی خارج و در جایگاه واقعی خود قرار گیرد.