چکیده:
تحقیق حاضر با هدف طراحی و آزمون الگوی تصمیمگیری مشارکتی دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان انجام شد. روش تحقیق پیمایشی از نوع تاییدی بود. جامعه آماری شامل خبرگان و کارشناسان رشتهی علوم تربیتی و رشتهی مدیریت آموزشی به تعداد 9 نفر و کلیه دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان به تعداد 4203 نفر (2114مرد و 2089 زن) بود. برای تعیین حجم نمونه، جامعه آماری خبرگان و کارشناسان به صورت سرشماری و جامعه آماری دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان با استفاده از جدول فرمول کوکران تعداد ۳51 نفر (177مرد و 174 زن) به عنوان نمونه آماری تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. با استفاده از روش مصاحبه و آزمون دلفی 5 مولفه و 60 کد برای طراحی ابزار گردآوری دادهها استخراج گردید. روایی ابزار گردآوری دادهها به تایید خبرگان و کارشناسان رسید و پایایی آن نیز با آزمون آلفای کرونباخ 96/0 بود. در پایان روش کیفی، الگوی مفهومی تصمیمگیری مشارکتی دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان با پنج مولفه (ویژگیهای فردی – شخصیتی، ویژگیهای تیمی – جمعی، ویژگیهای فنی – تخصصی، ویژگیهای سازمانی و ویژگیهای ارتباطی - اجتماعی) طراحی شد. نتایج نشان داد که الگوی طراحی شده دارای برازش در بین دبیران دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش استان لرستان میباشد.
The aim of this study was to design and test Participatory Decision Making Pattern of senior high school teachers of Lorestan province. Method of the research was confirmatory scaling. The statistical population included 9 experts in the field of educational sciences and educational management and all teachers of senior high schools of Lorestan province, a number of 4203 people (2114 men and 2089 women). To determine the sample size, the statistical population of experts using census and the statistical population of elementary school managers of Lorestan province using Cochran's formula table, a number of 351 people (177 males and 174 females) were determined as statistical sample and were selected by cluster random sampling method. Using interviews and Delphi test, 5 components and 60 codes were extracted to design data collection tools. The validity of the data tool was confirmed by experts and its reliability was 0.96 using Cronbach's alpha test. In the end of the qualitative method, Participatory Decision Making conceptual Pattern of senior high school teachers of Lorestan province was designed with 5 components (Individual and Personality Traits, Team and Collective Traits, Technical and Specialized Traits, Organizational Traits, Communicational and Social Traits). The results showed that the designed model fits among senior high school teachers of Lorestan province.
خلاصه ماشینی:
بحث و نتیجه گیری بحث و نتیجه گیری بر مبنای مولفه ی ویژگی های فردی – شخصیتی با توجه به نتایج روش کیفی، بر معیار فرضیه ای با عنوان بین ویژگیهای فردی – شخصیتی و تصمیم گیری مشارکتی دبیران دوره دوم آموزش و پرورش استان لرستان رابطه ای معنادار و مثبت وجود دارد، مطرح شد، که نتایج زیر حاصل آزمون و سنجش این فرضیه است .
با توجه به اطلاعات مقدار محاسبه شده ضریب همبستگی پیرسون برای ویژگیهای فردی – شخصیتی (**٠٧١٨+=r) در سطح ٠/٠١ معنی دار است ، یعنی چنین استنباط می شود؛ که با اطمینان بالای ٩٩% بین ویژگیهای فردی – شخصیتی و تصمیم گیری مشارکتی دبیران دوره دوم آموزش و پرورش استان لرستان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.
بحث و نتیجه گیری بر مبنای مولفه ی ویژگیهای تیمی – جمعی با توجه به نتایج روش کیفی، بر معیار فرضیه ای با عنوان بین ویژگیهای تیمی – جمعی و تصمیم گیری مشارکتی دبیران دوره دوم آموزش و پرورش استان لرستان رابطه ای معنادار و مثبت وجود دارد، مطرح شد، که نتایج زیر حاصل آزمون و سنجش این فرضیه است .
با توجه به اطلاعات بدست آمده مقدار محاسبه شده ضریب همبستگی پیرسون برای ویژگیهای تیمی – جمعی (**٠٨٢٩+=r) در سطح ٠/٠١ معنی دار است ، یعنی چنین استنباط می شود؛ که با اطمینان بالای ٩٩% بین ویژگیهای تیمی – جمعی و تصمیم گیری مشارکتی دبیران دوره دوم آموزش و پرورش استان لرستان رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد.