چکیده:
روش M-learning (به کارگیری موبایل در آموزش) روشی کلی و جدید در کاربرد تکنولوژی در آموزش است. برای اجرایی کردن آموزش با این روش، باید از موبایل استفاده کرد. این مطالعه، شبکه ی اجتماعی اینستاگرام را به عنوان یک برنامه کاربردی در نظر گرفته و نقش آن را در تدریس مبحث مشکلات عضلانی- استخوانی کتاب سلامت و بهداشت بررسی کرده است. روش به کار رفته در پژوهش از نوع شبه آزمایشی در دو گروه آزمایش و شاهد، با اجرای پسآزمون است. جامعه ی آماری این تحقیق شامل 88 دانش آموز پایه ی دوازدهم در سه مدرسه در شهر ورامین است. نتایج نشان داد که علی رغم وسعت کاربرد این برنامه و علاقه مندی دانش آموزان به استفاده از آن، تفاوت معناداری بین دو گروه استفاده کننده از این برنامه و دانش آموزانی که از آن استفاده نکرده بودند وجود ندارد؛ لذا پیشنهاد می شود از این روش به عنوان یک روش کمکی و نه جایگزین، برای آموزش مفاهیم درسی و تعامل بیشتر با معلم و سایر دانش آموزان به خصوص در مدارس کم امکانات استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
( Seppala and Alamaki 2003; Whitsed 2004; Mcconatha and Praul 2008 ؛ صائمی و همکاران،1393) بیان مسئله با توجه به تجربه ی شخصی نویسندگان و گفت و گو با سایر دبیران، بسیاری از روش های جدید به دلایل متعدد، یا در کلاس ها قابل اجرا نیستند یا اثر بخشی بسیاری از آنها به میزانی که در مقالات و پژوهش های علمی به آن اشاره شده است نیست؛ که می توان از دلایل آن به موارد Tatar portablity adaptivity facilitation Sharples Computers and Education Brown Guided learning Project-based learning Issue-based learning Peer assessment زیر اشاره کرد: - عدم وجود امکانات کافی برای اجرای بسیاری از روش ها - برنامه ی درسی متراکم و حجم بالای مطالب درسی در اکثر پایه ها و نبود زمان کافی برای اجرای این روش ها - عدم توازن دبیران در بسیاری مناطق و شهر ها - تخصص نداشتن تعدادی از دبیران در مباحث آموزشی و پرورشی - سنتی بودن شیوه ی کلی آموزش - وجود قوانین بازدارنده از اجرای تعدادی از روش های آموزش خارج از مدرسه - بی توجهی دانش آموزان به مباحث درسی (بی انگیزگی) - و ...