چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم بر تغییر دیدگاه فردی دبیران می باشد، تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش اجرای آن، توصیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر دبیران درس انسان و محیط زیست پایه یازدهم شهر کرمانشاه می باشند. برای گردآوری دادهها از روش نمونهگیری خوشه ای هدفمند و جامعه در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری داده در این پژوهش پرسشنامه ای است که توسط محقق بر اساس نمونه استاندارد طراحی شد تا از طریق فرمولهای آماری شناخت پیدا نماید که محتوا، روش، اطلاعات، نکات علمی جدید در کتاب انسان و محیط زیست دوره دوم متوسطه بر تغییر دیدگاه فردی دبیران تاثیر معنا دار دارد یا خیر. پرسشنامه مشتمل بر 70 سؤال است که مفاهیم محیط زیست را مورد سنجش قرار میدهد. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه داده ها را جمع آوری نموده و سپس آنها را وارد محیط SPSS کرده و با استفاده از آزمون آماری موجود در آن که شامل آزمون رگرسیون، آماره دوربین واتسون و تحلیل واریانس و توزیع فراوانی خطاها که برای سنجش میزان تاثیر گذاری متغیرها بر یکدیگر است، آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و فرضیه ها را به منظور تایید یا رد آنها مورد آزمون قرار دادیم. نتایج پژوهش نشان داد که کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم بر تغییر دیدگاه فردی دبیران در دبیرستانهای پسرانه شهر کرمانشاه تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The purpose of this research is to investigate the effect of the book of human and environment of 11th on changing the individual view of teachers. The present research is applied in terms of its purpose and is descriptive in terms of the nature and method of its implementation. The statistical population of this study is the human and environmental lessons of Kermanshah city. Data were collected using purposeful cluster sampling and accessible society. The data gathering tool in this research was a questionnaire designed by a researcher based on a standardized sample to find out by statistical formulas that the content, method, information, new scientific pointers in the human and environmental book of the second grade of secondary school changed the individual view of the teachers of influence Has a meaningful meaning, the questionnaire contains 70 questions that measure environmental concepts. In this study, using a questionnaire, the data were collected and then entered into the SPSS. Using a statistical test including regression test, Watson camera statistics, and analysis of variance and frequency distribution of errors that were used to measure the impact the analysis of variables is based on one another. They have been analyzed and hypothesized to confirm or reject them. The results of the research show that the human and environment book of 11th change the individual view of teachers in boys' high schools the city of Kermanshah has a positive and significant impact.
خلاصه ماشینی:
ابزار گردآوری داده در این پژوهش پرسشنامه ای است که توسط محقق بر اساس نمونه استاندارد طراحی شد تا از طریق فرمولهای آماری شناخت پیدا نماید که محتوا، روش، اطلاعات، نکات علمی جدید در کتاب انسان و محیط زیست دوره دوم متوسطه بر تغییر دیدگاه فردی دبیران تاثیر معنا دار دارد یا خیر.
در این پژوهش مسئله اصلی پاسخ به این سئوال می باشد که کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم بر تغییر دیدگاه فردی دبیران در دبیرستا نهای پسرانه شهر کرمانشاه چه تاثیری دارد؟ روش پژوهش این تحقیق از لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش اجرای آن، توصیفی میباشد که محقق ابتدا با تشریح مبانی نظری تحقیق و توصیف شرایط موجود و با طرح پرسشنامه و توزیع آن اطلاعات لازم را جمعآوری نموده و سپس با استفاده از نرم افزارهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهد.
جدول 7- تحلیل واریانس {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} طبق جدول تحلیل واریانس، سطح معناداری 000/0p-value = بیانگر آن است که کتاب انسان و محیط زیست بر تغییر دیدگاه دبیران تاثیر مثبت و معنی داری دارد و مقدار آماره F برابر 529/130 بهشدت معنیدار میباشد و فرض خطی بودن برقرار است.
جدول 8-نتایج حاصل از آزمون رگرسیون برای فرضیه اول {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} با توجه به مقدار سطح معناداری (000/0 p-valu=) در سطح خطای 5 درصد برای عرض از مبدأ و ضریب رگرسیونی میتوان نتیجه گرفت که کتاب انسان و محیط زیست بر تغییر دیدگاه دبیران تاثیر مثبت و معنی داری دارد.