چکیده:
هدف از این پژوهش، مطالعهی تطبیقی برنامهی درسی رشتهی آموزش شیمی ویژه دانشگاه فرهنگیان با دبیری شیمی و کارشناسی شیمی است. پژوهش از نوع پیمایش تطبیقی- مقایسهای است و بر اساس الگوی بردی انجام شده است. بر اساس این الگو، ابتدا اطلاعات مورد نیاز دربارهی سه رشتهی مذکور از منابع معتبر گردآوری، تفسیر و طبقهبندی شد و سپس شباهتها و تفاوتها مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که برنامهی درسی آموزش شیمی از نظر اهداف و محتوایی دارای شباهتها و تفاوتهایی با دو برنامه قبلی است. از جمله جنبههای نوآورانه در برنامهی درسی آموزش شیمی میتوان به افزودن دروس موضوعی-تربیتی (PCK) و افزایش تعداد واحدهای کارورزی اشاره نمود که در شکل دادن هویت معلمی دانشجومعلمان و افزایش مهارتهای معلمی آنان بسیار موثر است. از سوی دیگر کاهش واحدهای تخصصی شیمی، کاهش واحدهای آزمایشگاهی و افزایش تعداد واحدهای تربیتی و تعلیم و تربیت اسلامی را میتوان از چالشهای برنامهی درسی آموزش شیمی برشمرد که میتواند در کاهش سطح علمی معلمان شیمی آینده تاثیرگذار باشد.
The purpose of this study is to compare the curriculum of chemistry education with former chemistry education and undergraduate chemistry curriculums. The research is a comparative survey based on the Brady pattern. According to this model, the information required for the three disciplines was first collected, interpreted, categorized, and then the similarities and differences were analyzed. The results revealed that the goals and contents of the chemistry education curriculum have similarities and differences with the other two programs mentioned above. Innovative aspects of the chemistry education curriculum include the addition of Pedagogical-Content Knowledge courses (PCKs) and an increase in the internship units, which are highly effective in shaping student teachers' professional identity and enhancing their teaching skills. On the other hand, the reduction of specialized chemistry units, the reduction of laboratory units, and the increase in the number of public units can be among the challenges of the curriculum of chemistry education which can be effective in reducing the scientific level of future chemistry teachers.
خلاصه ماشینی:
1 Ibiwumi 2 Britton 3 Berger 4 Oliver & Hyun شکل ١- چارچوب بازنگري برنامه هاي درسي (کارو، کوپر١، ٢٠١١) جاويدي و رضايي (١٣٩٦) پژوهشي در رابطه با بررسي تطبيقي برنامه ي درسي تربيت معلم در ايران ، آلمان و ژاپن انجام دادند و نتيجه گرفتند که برنامه ي درسي تربيت معلم در کشورهاي آلمان و ژاپن در دستيابي به اهداف، کيفيت فرايند ياددهي-يادگيري، محتواي برنامه ي درسي، اجراي دوره ي کارورزي، شيوه ي ارزشيابي و استفاده از فناوري اطلاعات در مقايسه با ايران از موفقيت بيشتري برخوردار است که از اصلي ترين دلايل آن ، توجه به کيفيت در نظام برنامه ي درسي تربيت معلم در اين کشورها است .
سوال ٢- چه شباهت ها و تفاوت هايي در اهداف برنامه درسي دوره کارشناسي شيمي، دبيري شيمي و آموزش شيمي وجود دارد؟ يافته هاي جدول ١ نشان ميدهد که دانش آموخته رشته شيمي ضمن اين که آمادگي لازم را براي ورود به دوره هاي تحصيلات تکميلي جهت تامين کادر آموزشي و پژوهشي مورد نياز آينده کشور کسب مينمايد؛ تخصص لازم جهت ورود به بازار کار در صنايع شيميايي را به دست ميآورد و ميتواند به عنوان کمک پژوهشگر نيز به کار گرفته شود.