چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگی های شخصیتی و سبک زندگی والدین کودکان ۶-۱۲ ساله مبتلا به بیش فعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه والدین کودکان ۶-۱۲ ساله مبتلا به بیش فعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری شهر یاسوج بود، و نمونه مورد بررسی تعداد ۱۹۱ نفر از این والدین این کودکان است که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از نمونه مورد مطالعه، از دو پرسشنامه سنجش صفات پنج گانه شخصیتی (NEO) پرسشنامه سبک زندگی میلر و اسمیت استفاده شد. داده های بدست آمده با استفاده از t مستقل و با کمک برنامه آماری SPSS-۲۲ مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج این پژوهش نشان داد که ویژگی شخصیتی روان رنجورخویی، برون گرایی، گشودگی و با وجدان بودن در والدین دارای کودکان بیش فعال بیشتر از والدین دارای کودکان اختلال یادگیری می باشد (۰۰۱/۰p≤) و همچنین سبک زندگی والدین دارای کودکان بیش فعال بهتر از والدین دارای کودکان اختلال یادگیری می باشد (۰۰۱/۰P≤).
خلاصه ماشینی:
مقایسه ویژگی های شخصیتی و سبک زندگی در والدین کودکان مبتلا به بیش فعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری ۶-۱۲ ساله در شهر یاسوج مسعود اسدروز 1 ، محسن علیزاده 2 ، جواد واحدی خو 3 ، روح اله درخشان فر 4 1 کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد یاسوج 2 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز ( نویسنده مسئول) 3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه پیام نور بهبهان 4 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز sky136959@yahoo.
com چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سبک زندگی والدین کودکان 6-12 ساله مبتلا به بیشفعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری بود.
روش تحقیق از آنجا که هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سبک زندگی در والدین کودکان مبتلا به بیشفعالی/ نقص توجه و اختلال یادگیری ۶-۱۲ ساله در شهر یاسوج بود، لذا پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد.
بنابراین، فرضیه اول پژوهش مبنی بر اینکه بین خرده مقیاس روانرنجورخویی والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بیشفعالی تفاوت وجود دارد تأیید میشود.
فرضیه سوم پژوهش مبنی بر اینکه بین خرده مقیاس گشودگی والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بیشفعالی تفاوت وجود دارد تأیید میشود.
فرضیه چهارم پژوهش مبنی بر اینکه بین خرده مقیاس موافق بودن والدین دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و بیشفعالی تفاوت وجود دارد تأیید میشود.
همچنین نتایج نشان داد بین سبک زندگی والدین کودکان بیش فعال و اختلال یادگیری وجود دارد.
On the relationship between personality traits of parents and type of the behavioral disorders of children.
Parent personality traits and psychopathology associated with antisocial behaviors childhood attention deficit hyperactivity disorder.