چکیده:
در قرن حاضر که قرن تمدن افزایش شهر و شهرنشینی و افزایش جمعیت شهرها است و به تبع آن توسعه یافتن شهرهای کوچک و بزرگ می باشد. مهاجرت ها به شهر ها هم عامل رشد جمعیت شهر ها می باشد. این جمعیت با هدف اشتغال و زندگی بهتر و دسترسی به امکانات شهری مهاجرت به شهر را آغاز نمودند که باعث بروز مشکلاتی از جمله خیابانهای متراکم تحت فشار قرار دادن زیرساختهای شهری، آلودگی هوای شهری و... موجب گردید. در ایران با افزایش تعداد خودروها، ترافیک هر روز سنگین تر می شود. عمدتا راه حل های ارایه شده از سوی نهادهای مختلف بر اساس تامین اهداف سازمان مربوطه انجام شده و نتایج مطلوبی در برنداشته است. بر همین اساس هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی مشکلات حوزه حمل و نقل و ترافیکی و نحوه مدیریت آن در شهرهای در حال توسعه با تاکید بر اسلامشهر با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی است و از روش پرسشنامه ای در قالب پرسشنامه شهروندان و متخصصین در این پژوهش استفاده شد. حجم نمونه با توجه به جمعیت بر اساس فرمول کوکران ۳۳۰ نفر برای شهروندان در نظر گرفته شد. و با توجه به وضع موجود پرسشنامه در میان متخصصین توزیع گردید. و روایی پرسشنامه براساس نظر کارشناسان و پایایی آن با استفاده از روش آلفای کرونباخ ۸۲/۰ محاسبه گردید. نتایج پژوهش نشان می دهد مسایل زیست محیطی، حمل و نقل همگانی (اتوبوس)، حمل و نقل همگانی (تاکسی و مسافرکش)، عابران پیاده و کم توان، زمان سفر، حمل و نقل شخصی، فرهنگ و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ایمنی، وضعیت شبکه معابر و مدیریت ترافیک شهر دارای مشکلات و معضلاتی برای این شهر است. و از عوامل موثر و پیشنهادات بر ساماندهی ترافیک این شهر عبارت است از: مدیریت بر سفرهای شهری، مدیریت بر پارکینگ ها، مدیریت ناوگانی و شبکه حمل و نقل عمومی، مدیریت بر فرهنگ سازی ترافیک، مدیریت بر شهرسازی، مدیریت بر اورژانس ها، مدیریت شبکه ترافیک، مدیریت بر استانداردسازی، نصب و نگهداری خدمات ترافیکی، مدیریت مکانیزه ترافیک، مدیریت بر مهندسی ترافیک، مدیریت بر تحقیق و توسعه می تواند کارساز و موثر باشد.
خلاصه ماشینی:
نتايج پژوهش نشان مي دهد مسايل زيست محيطي، حمل و نقل همگاني(اتوبوس )، حمل و نقل همگاني(تاکسي و مسافرکش )، عابران پياده و کم توان ، زمان سفر، حمل و نقل شخصي، فرهنگ و رعايت قوانين راهنمايي و رانندگي، ايمني، وضعيت شبکه معابر و مديريت ترافيک شهر داراي مشکلات و معضلاتي براي اين شهر است .
R. T در مناطق شهري با جمعيت بيش ٧٠٠ هزار نفر تاسيس شده اند که اکثر آنها داراي سيستم ريلي نيز مي باشند در اين مقاله ضمن تعريفي جامع از حمل و نقل عمومي و اتوبوس هاي تندرو و برشمردن مزاياي آن و نحوه کاربرد آن در سطح جهان ، به مطالعات تطبيقي در کشـورهاي مختلف با بررسي و مطالعه بـر اتوبوس هاي تندرو در شهر تهران و ارائه پيشنهادهاي مربوط به بهبود روند برنامه ريزي براي توسعه و کاربرد اثربخش تر آن در کلانشهرها پرداخته شده است .
جدول (١١): ميزان آماره t مربوط به معيار مديريت ترافيک (رجوع شود به تصویر صفحه) (منبع : نگارنده ) همانطور که نتايج نشان داد معيارهاي مسايل زيست محيطي، حمل و نقل همگاني(اتوبوس )، حمل و نقل همگاني(تاکسي و مسافرکش ) و معابر به عنوان مشکل و معضل ترافيکي شهر اسلامشهر شناخته ميشوند که به عقيده شهروندان توجه به آنها و رفع هريک ضروري است .