چکیده:
بی سرپرستی از آغاز خلقت وجود داشته است و کودکان بی سرپرست در مرکز نگهداری و به دور از حضور والدین و اعضای خانواده زندگی می کنند و برخی از آنان دچار محرومیت و احساس شکست و گاه دچار صدمات و ضررهای روانی می شوند. طراحی خانه به عنوان مهم ترین مکانی که زندگی انسان در آن اتفاق می افتد از اهمیت فوق العاده برخوردار است. جهت طراحی چنین محیط هایی ابتدا لازم است تا طراحان شناخت صحیحی از نیازهای واقعی و به خصوص روانی افراد مورد نظر داشته و بر اساس علایق و رفتارهای پیش بینی شده شان در پی شکل دادن به نیازهای مختلف روانی آنها باشند تا بتوانند محیطی مناسب با ویژگی های رفتاریشان را که در صدد شکل دادن فضاهای مورد نیاز بر اساس نیازهای مختلف است تجربه نمایند. نقش محیط و عوامل تاثیرگذار بر آن در رابطه با رشد اجتماعی و نحوه ارتباط با محیط و همسالان در هر سنی اعم از کودک باخردسال بسیار مهم و ضروری می باشد. که همین، ضرورت به کار گیری اصول روانشناسی محیط در طراحی داخلی و خارجی خانه کودک با توجه به رنگ، فرم و فضا و تغییر پذیری و تداخل فضاهای باز و بسته و بازسازی عناصر محرک طبیعی مانند نور، آب و رنگ به عنوان عامل موثر در بهبود رفتارشان را اجتناب ناپذیر می کند روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی است و نوع آن کاربردی سنظری است و مبانی تیوریک آن براساس مطالعات اسنادی، کتابخانه ای و مطالعات میدانی صورت گرفته است و نتیجه این امرمشاهده تاثیر بسزای آن بر ارتقاء و دلبستگی به بقای زندگیشان و محل سکونتشان ،کاهش افسردگی و افزایش امید به زندگی و تقویت انگیزه درونی این عزیزان برای دستیابی و تحقق رویاهای سبزشان می باشد."
خلاصه ماشینی:
که همين ، ضرورت به کار گيري اصول روانشناسي محيط در طراحي داخلي و خارجي خانه کودک با توجه به رنگ ، فرم و فضا و تغيير پذيري و تداخل فضاهاي باز و بسته و بازسازي عناصر محرک طبيعي مانند نور، آب و رنگ به عنوان عامل مؤثر در بهبود رفتارشان را اجتناب ناپذير ميکند روش تحقيق حاضر توصيفي- تحليلي است و نوع آن کاربردي سنظري است و مباني تئوريک آن براساس مطالعات اسنادي، کتابخانه اي و مطالعات ميداني صورت گرفته است و نتيجه اين امرمشاهده تاثير بسزاي آن بر ارتقاء و دلبستگي به بقاي زندگيشان و محل سکونتشان ،کاهش افسردگي و افزايش اميد به زندگي و تقويت انگيزه دروني اين عزيزان براي دستيابي و تحقق روياهاي سبزشان ميباشد.
يکي از مهم ترين عوامل ايجاد معضلاتي چون ولگردي،عقب افتادي در مدرسه و اجتماع ،ارتکاب بزه کاري،تبهکاري و جنايت ،نابساماني ،بيماري هاي رواني و فحشا در اجتماع (رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار شماره ٢:فضا و راه حل ها و معضلات (منبع نگارنده ) ٣-شناخت کودک : آنچه مسلم است شناخت ويژگيها و خصايص کودک و آنچه در مسير رشد و تعالي و به ثمر رساندن يک کودک لازم است ميتواند در طرح محيطي مناسب براي کودکان راهگشا و موثر باشد.
حوزه هاي عمومي مرتبط با دانش علوم رفتاري در مقوله هاي مرتبط با معماري فضاهايکودکان ، علاقمندند تا اساس مطالعات خود را بر مبناي نظريه هاي رشد و يادگيري کودکان بنا نهند از اين حيث مطالعات بسياري وجود دارد که در پي شکل دادن فضاهاي مورد نياز کودکان بر اساس نيازهاي مختلف رواني آنها باشد( شهنام ،١٣٩٣).