چکیده:
رزمندگان اسلام در عملیاتی در سال 1364 هجری شمسی موفق به تصرف شهر ساحلی فاو و قطع ارتباط رژیم بعث عراق با آبهای خلیج فارس شدند. مهمترین مسئله پس از فتح فاو، پشتیبانی پایدار و مؤثر برای حفظ مواضع در ناحیۀ جنوبی عراق بود. از نظر نظامی، پشتیبانی نیروها از طریق رودخانۀ اروند انجام میشد. برای این منظور، پل بعثت که حدود یک کیلومتر طول و 12 متر عرض دارد و یکی از شاهکارهای مهندسی دفاعی کشور است، روی این رودخانه احداث شد. با توجه به اهمیت طراحی و اجرای این سازه در دوران دفاع مقدس، بررسی تحلیلی و طراحی دوباره این پل، گامی مؤثر در شناخت ابعاد فنی پل بعثت و بهکارگیری آن در آینده است. افزون بر این، باعث شناخت بهتر برای کاربرد در آینده میشود. در این مقاله، طراحی پل بعثت از دیدگاه فنی مورد بررسی قرار گرفته است. برای این منظور، سازۀ پل براساس آییننامههای بارگذاری و طراحی با استفاده از الگوسازی هندسۀ پل در نرمافزارهای اجزای محدود سپ و آباکوس مطالعه شده است. نتایج تحلیل نشان میدهد، این پل براساس آییننامهها و استانداردهای کنونی، تنها با تغییر جزئیاتی در اتصالهای اجزای آن پاسخگوی بارهای وارد شده است و رفتار سازهای مطلوبی دارد.
In an operation in 1985, the Islamic combatants succeeded in capturing the coastal city of Faw and prevented the Ba'athist regime of Iraq from having access to the waters of the Persian Gulf. The most important problem after the conquest of Faw was the ability to stabilize and to have effective support, so that the positions in the southern part of Iraq could be maintained. From a military point of view, the forces should have been supported through the Arvand River, which is about one kilometer long and 12 meters wide. For this purpose, the B’esat Bridge, one of the masterworks of the country's defense engineering, was mounted on this river. Due to the importance of design and construction of this structure during the Holy Defense, analytical study for redesigning this type of bridges can be an effective step in understanding the technical dimensions of B’esat Bridge. Moreover, this will help applying such techniques in the future. This study is devoted to investigate the design of B’esat Bridge from a technical point of view. Hence, the structure of the bridge was evaluated on the basis of loading and design procedure using bridge geometry modeling through Sep and Abacus finite element software. The results indicated that, according to the modern regulations and standards, this bridge responds to the determined loads only by changing the connections of some of its components only in detail, and can have a favorable structural behavior.
خلاصه ماشینی:
برای این منظور، پل بعثت که حدود یک کیلومتر طول و ١٢ متر عرض دارد و یکی از شاهکارهای مهندسی دفاعی کشور است ، روی این رودخانه احداث شد.
برای این منظور، سازٔە پل براساس آیین نامه های بارگذاری و طراحی با استفاده از الگوسازی هندسۀ پل در نرم افزارهای اجزای محدود سپ و آباکوس مطالعه شده است .
ـ انطباق طراحی پل بعثت با آیین نامه های بارگذاری و طراحی مهندسی پل ـ کفایت هندسه و مقطع گوشواره اتصال میان لوله ها در پل بعثت در برابر تلاشهای وارد بر آن ـ اجرای پل موقت نظامی مانند پل بعثت در دفاع آینده پاسخ به این پرسش ها، ضمن کشف عظمت طرح پل بعثت ، باعث شناخت بهتر مزایای استفاده در آینده و یا موارد مشابه میشود.
سپس با کمک آیین نامه های بارگذاری ، تحلیل و طراحی موجود مورد ارزیابی قرارگرفته و در مرحلۀ آخر تحلیل پل و محاسبۀ نیروهای داخلی یکی از اتصالهای لوله ای پل در نرم افزار اجزای محدود آباکوس ٢ ارزیابی شده است .
مهندسان پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد، چند پل روی اروند پیش بینی و نصب کردند؛ اما هواپیماهای رژیم بعث عراق و شدت جریان آب باعث تخریب این پلها میشد.
نصب این پل یکی از مهمترین فعالیتهای دوران دفاع مقدس بود که نقش اساسی در عبور لجستیک سنگین برای پایداری جبهه فاو داشته است (مرادی ، ١٣٩٢: ٥٤).