چکیده:
اهمیت جذب مخاطبان در رقابت میان رسانهها از طریق توجه به نیازهای آنان در تولید برنامه و از طرف دیگر، استقبال مخاطبان از برنامههای سرگرمکننده به دلیل نیاز به آرامش و نشاط؛ همچنین، ضرورت انتقال پیامهای آموزشی لازم به مخاطبان، باعث شده است که متصدیان رسانه با بهرهگیری از بستری شاد و سرگرمکننده در تولید برنامههای آموزشی، گونه جدیدی از برنامهسازی را با عنوان سرگرمآموزی ایجاد کنند. در این پژوهش، راهبرد سرگرمآموزی بهعنوان یک راهبرد ارتباطی در برنامه طنز تلویزیونی خندوانه مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش حاضر، با استفاده از تکنیک مصاحبه عمیق انجام گرفته و مصاحبهشوندگان 12 نفر از استادان، کارشناسان علوم ارتباطات و رسانه، تهیهکنندگان و کارگردانان برنامههای موفق و پربیننده حوزه سرگرمی و آموزش صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بودهاند که بهصورت هدفمند، مورد مصاحبه قرار گرفتهاند. برای تجزیهوتحلیل دادهها نیز از روش تحلیل تماتیک استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که برنامه تلویزیونی خندوانه، از سرگرمآموزی بهعنوان نوعی راهبرد ارتباطی بهره گرفته است؛ بهطوریکه با فراهم آوردن محیطی شاد و جذاب، سعی کرده است نکات آموزشی مدنظر برنامهسازان را به نحوی ناملموس، به مخاطبان خود ارائه دهد. برخی از عناصر و تکنیکهای سازنده الگوی سرگرمآموزی در این برنامه عبارتاند از: مشارکت، نمایش طنز، دکور و صحنه، جذابیت فردی و عاطفی، گفتگو، تنوع و نظم.
The importance of attracting audiences by paying attention to their needs in the competition between the media and, on the other hand, the audiences' seeking entertainment due to the need for calm and cheerfulness; also, the need to convey the educational messages to the audience, is caused media practitioners to create a new type of programming called learning entertainment by using a happy and entertaining context in the production of educational programs. In this study, the entertainment learning strategy as a communication strategy in the comedy TV program Khandovaneh has been studied. The present study was conducted using in-depth interview technique in which were interviewed 12 professors, communication and media experts, producers and directors of successful and popular programs in the field of entertainment and education of the Islamic republic of Iran broadcasting, whom were purposefully selected. Thematic analysis method was used to analyze the data. Findings showed that Khandovaneh TV program has used entertainment learning as a kind of communication strategy; by providing a happy and attractive environment, it has tried to present the educational tips of the programmers to its audience in an indirectly way. Some of the elements and techniques that make up an entertainment learning model in this program are: participation, humor, setting, personal and emotional attractiveness, talk, variety and order.
خلاصه ماشینی:
طراحی الگوی تکنیکهای سرگرآموزی در برنامه های طنز: مورد مطالعه برنامه خندوانه ابراهیم فتحی ، مجتبی سلیمان زاده * چکیده اهمیـت جـذب مخاطبـان در رقابـت میـان رسـانه ها از طریـق توجه بـه نیازهای آنان در تولید برنامه و از طرف دیگر، اسـتقبال مخاطبان از برنامه های سـرگرم کننده بـه دلیـل نیـاز بـه آرامـش و نشـاط؛ همچنیـن، ضـرورت انتقـال پیام های آموزشـی لزم بـه مخاطبـان، باعث شـده اسـت کـه متصدیان رسـانه بـا بهره گیری از بسـتری شـاد و سـرگرم کننده در تولیـد برنامه هـای آموزشـی، گونـه جدیدی از برنامه سـازی را بـا عنـوان سـرگرم آموزی ایجـاد کننـد.
Rosin هاشـمیان آدریانـی (١٣٩٢) بـا مطالعـه مـوردی اخبـار و گزارش هـای بخـش خبـری ٢٠:٣٠ کـه اصـول سـرگرم آموزی در آن رعایـت میشود؛ بـه اصـول ، محدودیت هـا و ظرفیت هـای سـبک »خبـر سـرگرمی « و شـیوه بهره منـدی از آن در اخبـار و گزارش هـای خبـری ، پرداخته و با بررسـی خطوط قرمز رسـانه ای بر اسـاس مبانـی اعتقـادی و ایدئولوژیـک ، در مواجهـه با این قبیل گزارش ها سـعی کرده اسـت رویکـرد مناسـب در سـاختار برنامه هـای خبـری را کـه از حالـت انقیـاد از الگوهـای غربـی خارج شـده ، نشـان دهد.
Participation technic model in attracting viewers and creating excitement for delivering the message (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمایش طنز نمایـش تلویزیونـی کـه بـا سـناریوی مشـخص و یـا بداهه گویی ، در پی رسـاندن پیـام بـه مخاطب اسـت ، سـاختارهایی متفاوت دارد امـا به طورمعمـول ، در یک برنامه بلنـد یـا ترکیبـی ، بـرای ارائه بهتر مطلـب ، از نمایش هـای کوتاه در بازسـازی وقایع و حقایق اسـتفاده میشود )پاسـدار، ١٣٨٩).