چکیده:
فاصله فزاینده میان برخی کشورها را میتوان در تفاوت نظام آموزشی آنان دانست، برای رفع این شکاف راهی جز دگرگون کردن و جانشین ساختن یک نظام آموزشی مؤثر و کارآمد وجود ندارد. یکی از نشانههای نظام آموزشی کارآمد، استفاده از روشهای درست و مؤثر تدریس است. روشهای تدریس را معمولاً به دودسته سنتی و نوین تقسیم میکنند؛ یکی از مشکلات نظام آموزش، استفاده بیشازحد معلمان از روشهای تدریس سنتی و غیرفعال است چراکه هدف عمده این روشها انتقال معلومات به دانش آموزان است و فراگیران، تفکر و مشارکتی در جریان تدریس ندارند اما در روشهای نوین آموزشی یادگیری به عهده دانش آموزان است و آنان در مرکز فعالیتهای کلاسی قرار دارند. تحقیق حاضر با روش کتابخانهای و اسنادی، مروری بر روشهای نوین آموزش زیستشناسی دارد. از شیوههای نوین آموزشی میتوان به روشهای یادگیری اکتشافی، چرخه یادگیری، نقشه مفهومی، بارش مغزی، ایفای نقش، گردش علمی، یادداشتبرداری، تفسیر، ترتیب و توالی، آزمایشگاهی، فعالیت دستی، بازی علمی و استفاده از فناوری اشاره کرد که تحقیق به توضیح و بررسی این روشها پرداخته است. برخی از این روشها تنها با وجود امکانات و شرایط خاصی قابل اجرا هستند اما بعضی دیگر در همه کلاسها قابلیت اجرا شدن را دارند بنابراین با استفاده از این روشها میتوان تحولی در نظام آموزشی کشور ایجاد کرد که همراه با تقویت انگیزه دانشآموزان، تنوع کلاسی، درگیر کردن و افزایش قدرت تجزیه و تحلیل فراگیران و... است.
The growing gap between some countries can be attributed to the differences in their education systems, and there is no other way to bridge this gap than to transform and replace an effective and efficient education system. One of the hallmarks of an effective education system is the use of correct and effective teaching methods. Teaching methods are usually divided into traditional and modern categories; one of the problems of the education system is the overuse of traditional and inactive teaching methods because the main purpose of these methods is to transfer information to students and learners, thinking and They are not involved in the teaching process, but in the new teaching methods the students are responsible for learning and they are at the center of classroom activities. New educational methods include heuristic learning, learning cycle, concept mapping, brain precipitation, role playing, scientific work, note taking, interpretation, sequencing, laboratory, manual activity, science play and technology use. Research has explored these methods.
خلاصه ماشینی:
مروری بر روشهای نوین آموزش زیستشناسی فائزه ایمانی 1 ، *میهن اوستا 2 ، سید مهدی رجایی 3 تاریخ دریافت: 1398-12-24 تاریخ پذیرش: 15 - 05 - 99 چکیده فاصله فزاینده میان برخی کشورها را میتوان در تفاوت نظام آموزشی آنان دانست، برای رفع این شکاف راهی جز دگرگون کردن و جانشین ساختن یک نظام آموزشی مؤثر و کارآمد وجود ندارد.
از شیوههای نوین آموزشی میتوان به روشهای یادگیری اکتشافی، چرخه یادگیری، نقشه مفهومی، بارش مغزی، ایفای نقش، گردش علمی، یادداشتبرداری، تفسیر، ترتیب و توالی، آزمایشگاهی، فعالیت دستی، بازی علمی و استفاده از فناوری اشاره کرد که تحقیق به توضیح و بررسی این روشها پرداخته است.
یکی از مشکلات نظام آموزش، استفاده بیشازحد معلمان از روشهای تدریس سنتی و غیرفعال است که هدف اساسی آن انتقال معلومات از ذهن معلم به دانش آموزان است، در این حالت ذهن دانشآموز به انباری از اطلاعات تبدیل میشود که تناسبی با نیاز و اندیشههای او ندارد (آبیر، 2014).
دانشآموزان در هنگام انجام آزمایش با مراحل آزمایش یک فرضیه و با توالی تحقیق نیز آشنا میشوند؛ این روش فرصتی دوباره برای تمرین مهارتهای یادگیری زیستشناسی و پرورش خلاقیت به دانش آموزان میدهد (امینی تهرانی، 1395).
هدف تحقیق حاضر مروری بر روشهای نوین آموزش زیستشناسی است؛ از جمله این روشها میتوان به یادگیری اکتشافی، چرخه یادگیری، نقشه مفهومی، بارش مغزی، ایفای نقش، گردش علمی، یادداشتبرداری، تفسیر، ترتیب و توالی، آزمایشگاهی، فعالیت دستی، بازی علمی و استفاده از فناوری اشاره کرد.
Keywords: biology, educational system, modern methods, teaching Student of Biology Secretary, Farhangian University, Isfahan, Iran.