چکیده:
هدف: پژوهش حاضر کوشیده است بستهای از راهکارهای پیشنهادی مبتنی بر رویکرد نوآوری اجتماعی را به منظور بهبود مشارکت اجتماعی برای نیل به مرجعیت علم و فنّاوری متناسب با شرایط بومی ایران طراحی کند. روش: پس از استخراج مؤلفههای ناظر بر مرجعیت علمی و مشارکت اجتماعی از ادبیات دانشگاهی، بیانات رهبری و اسناد سیاستی، با استفاده از دادهکاوی، تحلیل مضمون و دلفی فازی، تلاش شد بر اساس روش تحلیل گزینههای راهبردی موقعیت ارتباط میان مؤلفههای مورد اجماع خبرگان مشخص شود. سپس متناسب با مؤلفههای شناساییشده به ارائۀ راهکارهای مبتنی بر رویکرد نوآوری اجتماعی پرداخته شد. یافتهها: 40 مؤلفه در قالب پنج بعد ناظر بر مفهوم مرجعیت علمی و 59 مؤلفه در قالب چهار بعد ناظر بر مفهوم مشارکت اجتماعی شناسایی و متناسب با آنها، 10 راهکار مبتنی بر نوآوری اجتماعی ارائه شد. نتیجهگیری: کاربست نوآوری اجتماعی به عنوان مجموعه فعالیتها و خدمات نوآورانه با انگیزۀ برآورده کردن یک نیاز اجتماعی که همانا بالا بردن سطح مشارکت اجتماعی برای دستیابی به مرجعیت علمی است، به نهادهای کلان کشور کمک خواهد کرد.
Objectives:The present study has attempted to propose a set of strategies based on the social innovation approach to improve social participation to achieve the scientific referent. Method: In pursuing this goal, after extracting the components of scientific referent and social participation from academic literature, leadership statements, policy documents using fuzzy delphi and data mining, has been attempted to calculate, based on the SODA method. Results: The status of the components comprising 40 components in the 5 dimensions of the concept of “scientific referent” and 59 components in the 4 dimensions of the concept of "social participation". Conclusion: Finally, based on the consensus reached on the identified components, suggest strategies based on social innovation. The results showed the application of social innovation as a set of innovative activities aiming to meet a social need, which is to raise the level of social participation to achieve scientific referent, will help the country's main institutions.