چکیده:
بینالمللی سازی یکی از شاخصهای مهم برای دانشگاهها است، همچنین در مقابل، دانشگاهها بازیگران اصلی در اکوسیستمهای کارآفرینی هستند که فعالیتهای مثبت آنها در تولید و انتشار دانش، باعث ایجاد شرکتهای زایشی دانشگاهی میشود.
روششناسی: پژوهش حاضر، ازنظر هدف کاربردی بوده و از منظر گردآوری دادههای توصیفی- همبستگی است. دادهها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته، با روش تصادفی ساده از108 نفر از مدیران و معاونان شرکتهای زایشی در پارک علم و فناوری دانشگاههای برتر راهاندازی شدهاند، گردآوری گردید، همچنین تحلیل دادهها در این پژوهش با رویکرد مدل یابی معادلات ساختاری انجام شده است. آلفای کرونباخ برای تمامی سازهها بالاتر از 7/0 و مقدار میانگین واریانس استخراج شده بالاتر از 5/0 بوده که بر این اساس روایی و پایایی سازهها تائید شده است.
نتایج: بر اساس نتایج مشخص شد که مؤلفههای شرکتهای زایشی (عوامل فردی،سازمانی و محیطی) بر توسعه بینالمللی سازی دانشگاههای برتر ایران تأثیر مثبت و معنادار دارد.
Internationalization is one of the important indicators of universities.in addition, universities are among major players in the entrepreneurship ecosystem, creating academic spinoffs through producing and publishing knowledge.
Methodology: This study is an applied research and, in terms of data collection, is a descriptive-correlational. Data were collected through a researcher-made questionnaire from a simple random sample consisting of top and middle managers of academic spinoffs located in science and technology parks of high ranking universities. Data analysis was conducted by SEM (structural equation modeling) to assure the validity and reliability of constructs measurements; the alpha Cronbach and the average variance were calculated higher than 0.7 and 0.5 respectively, confirming the validity and reliability.
Findings: results demonstrate that academic spinoffs components (organizational and environmental individual factors) have a positive and significant impact on developing the internationalization of high ranking Iranian universities.Keywords: phenomenology, job search, faculty members, Graduates.
خلاصه ماشینی:
تأثير مولفه هاي شرکت هاي زايشي دانشگاهي بر توسعه بين الملليسازي دانشگاه 2 بابک ضيا 3 مهران رضواني 1 4 محمد حسن مبارکي 5 مهدي تاج پور تاريخ دريافت : ١٣٩٨/١١/٣٠ تاريخ پذيرش : ١٣٩٩/٠٢/٣٠ نوع مقاله : پژوهشي چکيده بين المللي سازي يکي از شاخص هاي مهم براي دانشگاه ها است ، همچنين در مقابل ، دانشگاه هـا بـازيگران اصـلي در اکوسيستم هاي کارآفريني هستند که فعاليت هاي مثبت آن ها در توليد و انتشار دانش ، باعث ايجاد شرکت هاي زايشـي دانشگاهي ميشود.
ميزان بين المللي شدن شرکت هاي زايشي دانشگاهي در بين المللـي سـازي دانشـگاه نقـش مهمـي دارد(سيورا٣ و همکاران ،٢٠١٩)، پس ميتوان اين نتيجه را گرفت که شرکت هـاي زايشـي دانشـگاهي در بـين المللـي سازي دانشگاه تأثير بسزايي خواهند داشت .
به همين جهت هدف اصلي از انجام اين پژوهش بررسي تأثير مؤلفه هاي شـرکت هـاي زايشـي دانشـگاهي بـر توسـعه بين المللي سازي در دانشگاه هاي برتر ايران ميباشد.
عوامل سازماني بر توسعه بين المللي سازي دانشگاه هاي برتر ايران تأثير مثبت و معناداري دارد.
Visintin & Pittino مديريت از فرهنگ کارآفريني براي توسعه بين المللي سازي دانشگاه ضروري است (گيب ،٢٠١٢).
ميتوان بيان کرد که شـرکت هـاي زايشـي دانشـگاهي از طريـق انتقال تکنولوژي، شبکه سازي، نوآوري و همچنين کارآفريني به عنوان تسهيل کننده در توسعه بين المللي سازي دانشگاه ميباشند.
The ecosystem of entrepreneurial university: the case of higher education in a developing country.
Two decades of research into the internationalization of higher education: Major themes in the Journal of Studies in International Education (1997-2016).