چکیده:
فضای مجازی افزون بر آسانسازی برقراری ارتباط و دسترسی به اطلاعات و همچنین فرصتهای جدیدی که برای زندگی بشر با خود به ارمغان آورده، بشر امروزی را دستخوش چالشها و نگرانیهایی نیز کرده است. امکان تعامل آسان با این فضا و در دسترسبودن تجهیزات آن برای کودکان و نوجوانان، این فضا را وارد زندگی روزمرۀ کودکان و نوجوانان کرده است؛ به طوری که بیشتر کودکان آشنایی نسبی با تبلت و تلفن همراه دارند و بچههای سه تا چهارساله اگر خودشان صاحب گوشی همراه نباشند، استفادۀ تمام فنون تلفن همراه و تبلت پدر و مادرشان را حتی بهتر از خودشان میدانند. آسیبپذیری بیشتر این گروه سنی، نگرانیهایی را برای والدین ایجاد نموده است؛ از اینرو آسیبشناسی این ابزار بایسته است.
خلاصه ماشینی:
آثار منفی استفاده از تبلت و موبایل بر سلامت جسمی و روانی کودکان پریسا پورعلمداری* اشاره فضای مجازی افزون بر آسانسازی برقراری ارتباط و دسترسی به اطلاعات و همچنین فرصتهای جدیدی که برای زندگی بشر با خود به ارمغان آورده، بشر امروزی را دستخوش چالشها و نگرانیهایی نیز کرده است.
حاجخدادادی، داود و همکاران، «رابطه عملکرد خانواده، هیجانخواهی و پرخاشگری با اعتیاد به بازیهای ویدیویی در دانشآموزان»، فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دوره پنجم، ش اول، 1393 ش.
زارع، حسین و عبدالرحیم جهانآرا، «تأثیر بازیهای رایانهای بر چگونگی پردازش اطلاعات نوجوانان»، تفکر و کودک پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دوره اول، ش چهارم، 1392 ش.
قطریفی، مریم و همکاران، «بررسی تأثیر بازیهای رایانهای بر سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر و پسر مقطع راهنمایی شهر تهران»، فصلنامه روانشناسی و علوم تربیتی، دوره سوم، ش اول، 1385 ش.
کوهی، کمال، «جوانان و رسانههای نوین: بررسی اعتیاد دانشآموزان به بازیهای رایانهای و عوامل مرتبط با آن»، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، دوره 15، ش60، 1393 ش.
مولودی، گونا و فرزانه میکاییلی، «بررسی رابطه بازیهای رایانهای خشن با میزان پرخاشگری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر پاوه»، تهران: اولین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران، ۱۳۹۳ ش.
مهدیان، حسین، «تأثیر استفاده از بازیهای رایانه ای بر ابعاد رفتاری دانشآموزان»، فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، دوره پنجم، ش دوم، 1393 ش.
The effects of violence video games habits on adolescent hostility, aggressive behaviors and school performance.