چکیده:
از زمان وقوع قیام عاشورا در سال 61 هجری تا امروز، 1379 سال میگذرد. در این زمان طولانی، این حادثه پیوسته مورد توجه دانشمندان و صاحبان اندیشه بوده است که حکایت از عظمت آن قیام دارد. این انقلاب بزرگ و حرکت درسآموز و عبرتانگیز، الگوی بسیاری از قیام ها و جنبشهای پس از خود بوده است. این قیام، همچنان میتواند برای ملتهای جهان، الهامبخش و آموزنده باشد. اندیشهوران برای این قیام، علل و اهداف مختلفی بیان کردهاند. بعضی هدف قیام را برقراری حکومت و برخی دیگر، شهادتطلبی را هدف قیام امام حسین ع دانستهاند. مقام معظم رهبری در این باره، دیدگاه خاصی دارند و هدف از قیام امام حسین ع را حاکمیت دین و اقامۀ عدل میدانند. این مقاله با توجه به اهمیت و نکتههای برجستۀ این دیدگاه، به تبیین دلایل و شواهد آن میپردازد که از آن با عنوان «دیدگاه حاکمیت دین و عدل» یاد کردهایم.
خلاصه ماشینی:
4 با توجه به این جمله، هدف امام از قیام، نجات بندگان خداوند از جهالت است؛ به این معنا که برای نجات مردم از نادانی و گمراهی، باید اقدام عملی کرد مؤسسۀ فرهنگی حدیث لوح و قلم، آفتاب در مصاف، ص380.
اکرم( بر روی این خط به راه انداخته است، سستی یا حادثهای پیش آمد و آن را از خط خارج کرد، تکلیف چیست؟ اگر جامعۀ اسلامی منحرف شد، اگر این انحراف به جایی رسید که خوف انحراف، کل اسلام و معارف اسلام بود، تکلیف چیست؟ تکلیف را قرآن فرموده است: (مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَ يُحِبُّونَه( 1 و آیات زیاد و روایات فراوان دیگر و همین روایتی که از قول امام حسین( و ایشان از پیغمبر( برای مردم خواند.
3 زمان انجام دادن تکلیف رهبر معظم انقلاب در توضیح اینکه چرا هیچکس قبل از امام حسین( این واجب عظیم را انجام نداده بود، میفرمایند: «این تکلیف در زمانی ضروری میشود که انحراف در جامعه پیش بیاید».
4 ایشان همچنین در ادامۀ این بحث با بیان دیگری دربارۀ زمان انجام دادن تکلیف میفرمایند: «حسین بن علی( قطار دین اسلام و جامعۀ اسلامی را که از خط خارج شده بود و داشت میرفت به طرف مادهگرایی و فساد کامل، با قیام خود به حال اول برگرداند».
دلایل و شواهد دیدگاه حاکمیت دین و عدل الف) مخالفت با بیعت یکی از دلایل و یا شواهد قیام امام حسین( برای حاکمیت دین، این است که از قبول حکومت یزید امتناع ورزیدند.